Není vůbec neobvyklé, že se člověk jednoho dne rozhodne, že už nechce docházet den co den do stejného zaměstnání. Už ho nebaví pořád ta samá práce a touží po změně. Tou změnou a novým nábojem v životě může být vlastní podnikání. Jak začít podnikat a v čem jsou výhody podnikání oproti zaměstnání?
Založení vlastního podnikání není v České republice složité. Stačí dodržet správný postup, vybrat si správně předmět podnikání a činnosti a je vhodné se také podívat na to, jak založit firmu. Jak začít podnikat od nuly? V čem podnikat z domova? Jaké jsou předpoklady úspěšných projektů?
Shrnutí článku
Při zakládání vlastního podnikání je důležité vědět, jaký předmět podnikání zvolit. Tedy jedná se o obor, ve kterém bude podnikání/živnost provozována.
U druhů živností je důležité vědět, že se dělí především na ohlašovací a koncesované.
Pokud člověk potřebuje vědět, jak začít podnikat od nuly, je vhodné si nejdříve přečíst nějaké knihy o podnikání.
Mnoho lidí hledá způsoby, jak využít svůj čas a dovednosti k vybudování úspěšného podnikání bez nutnosti opouštět komfort vlastního domova.
Bez ohledu na to, zda podnikatel disponuje technickými, kreativními nebo administrativními schopnostmi, je mnoho způsobů a oborů, v čem začít podnikat z domova.
Existuje několik předpokladů, jak na úspěšné podnikání.
Než se člověk vrhne do vlastního podnikání, měl by mít i dostatek osobních zkušeností ze zaměstnání, kde nabere i dostatečné know-how, které mu v podnikání může velmi pomoci.
Předmět podnikání – jaký zvolit?
Pokud má člověk nápad, v čem začít podnikat a dostatek finančních prostředků na rozjezd, může se do toho pustit po hlavě, anebo si nejdříve něco málo zjistit a nastudovat.
Podnikání může být snadné, avšak i velmi náročné, složité a komplikované. Dobré nápady na podnikání můžou velmi pomoci k tomu, aby se člověk nedostal do problémů a nově založený podnik mu prosperoval.
Při zakládání vlastního podnikání je důležité vědět, jaký předmět podnikání zvolit. Tedy jedná se o obor, ve kterém bude podnikání/živnost provozována.
U zakládání živnosti je nutné povinně uvést předmět podnikání. Tato povinnost vzniká již při ohlašování živnosti na živnostenském úřadu.
Co je to tedy ten předmět podnikání? Dle zákona a § 45 se hovoří o předmětu podnikání a činnosti následovně: Fyzická osoba i právnická osoba v ohlášení uvede předmět podnikání s vymezením podle odstavce 4, případně další doplňující údaje vztahující se k rozsahu živnostenského oprávnění.
Dále zákon zmiňuje, že ohlašovatel je povinen vymezit předmět podnikání uvedený v ohlášení s dostatečnou určitostí a jednoznačností. U ohlášení živnosti volné ohlašovatel uvede obory činností, které bude v rámci svého podnikání vykonávat.
Předmět podnikání živnosti volné musí být ohlášen v souladu s názvem oboru činnosti uvedeným v příloze č. 4 k tomuto zákonu. Předmět podnikání živnosti řemeslné a vázané musí být ohlášen v souladu s přílohami č. 1 a 2 k tomuto zákonu v úplném nebo částečném rozsahu.
Jakmile tedy člověk splní všechny podmínky pro ohlášení svého podnikání, je zapsán do živnostenského rejstříku.
Druhy živností, datová schránka
U podnikání je velmi důležité již od začátku správně komunikovat s úřady. Podstatné je nezapomenout, že na území České republiky je pro tuto komunikaci od roku 2023 používání datové schránky povinné.
Datová schránka je velmi užitečná již při zakládání živnosti, dále také při změně či rozšíření oborů nebo při ukončení živnostenského oprávnění.
Než se začne využívat datová schránka, je nutné rozhodnout se pro druh živností. V České republice si živnostníci vybírají ze dvou druhů živností:
- ohlašovací (volná, vázaná, řemeslná)
- koncesované
U druhů živností je důležité vědět, že se dělí především na ohlašovací a koncesované.
Mezi ohlašovací živnost patří volná, kde stačí pouze splnění všeobecných podmínek a výběr oboru podnikání, u vázané je nutné doložit odbornost způsobilost. Například účetní je vázaná ohlašovací živnost, kde je nutné prokázat odbornou způsobilost. Poslední ohlašovací živností je řemeslná. I zde se dokládá odborná způsobilost a patří sem například zedníci.
Získat koncesovanou živnost je o něco složitější než tu ohlašovací. Podnikání je umožněno až po přidělení koncese. Je to z toho důvodu, že úřady tímto regulují, kolik osob může danou živnost na určitém území provozovat.
Jak začít podnikat od nuly?
Pokud člověk potřebuje vědět, jak začít podnikat od nuly, je vhodné si nejdříve přečíst nějaké knihy o podnikání. V dnešní době existuje již celá řada odborných knih, které pomohou člověku zjistit, jak podnikat, v čem podnikat a jak rozjet podnikání při zaměstnání, případně jak podnikání a zaměstnání co nejlépe skloubit.
Většina úspěšných podnikatelů by na otázku, jak začít podnikat od nuly, odpověděla zkouškou tzv. garáže při zaměstnání. Je to ideální řešení pro ty, kteří si nejsou jistí, zda se jim podaří vlastním podnikáním uživit.
Ze začátku má člověk příjem ze svého zaměstnání, a jakmile se mu v podnikání začne dařit, bude mít víc a víc peněz z podnikání. Zároveň bude potřebovat vkládat více času právě do vlastní živnosti, pak může pracovní úvazek v zaměstnání po dohodě se zaměstnavatelem buď zkrátit, anebo ze zaměstnání rovnou odejít.
V dnešní době je oblíbené online podnikání, které jde dělat téměř odkudkoliv. Spousta podnikatelů toho proto využívá k cestování. Mají již jistý svůj ověřený výdělek na internetu, nemusí docházet do zaměstnání a ani pobývat pouze na jednom místě. Mohou se vydat tam, kam chtějí.
V takovém případě se jedná o tzv. nomády. Jsou to většinou lidé, kteří se živí jako influenceři, marketingoví specialisté nebo například píšou články. Těmto lidem stačí pro jejich podnikání především kvalitní online připojení k internetu a notebook. V současné době se také rozšiřuje na trhu práce pozice virtuální asistentky.
Nomádi se přesouvají z jednoho místa na druhé, často mají například i obytnou dodávku nebo karavan a jsou schopni procestovat velký kus světa, a to vše především vlivem online podnikání. Díky němu se mohou pohybovat kdekoliv, přičemž si vydělají dostatek finančních prostředků pro svůj život.
V čem podnikat z domova – proč začít?
Práce z domova se v dnešní domě stává stále běžnější a flexibilnější a stejně tak podnikání z domova je ideální příležitostí, jak skloubit profesní a osobní život.
Mnoho lidí hledá způsoby, jak využít svůj čas a dovednosti k vybudování úspěšného podnikání bez nutnosti opouštět komfort vlastního domova. Ať už se jedná o rodiče na rodičovské dovolené, studenty nebo ty, kteří hledají vedlejší příjem. Práce z domova nabízí široké spektrum možností, které lze přizpůsobit individuálním zájmům a schopnostem.
Pokud se potenciální podnikatelé nemohou rozhodnout, v čem začít podnikat z domova nebo jestli vůbec začít, přesvědčí je výhody.
Výhod podnikání z domova je obrovské množství. Co mezi ně patří?
- Flexibilita a rovnováha mezi prací a osobním životem
Jedním z hlavních přínosů podnikání z domova je flexibilita. Podnikatelé si sami určují pracovní dobu podle osobních potřeb a povinností, což umožňuje lepší rovnováhu mezi pracovním a osobním životem.
- Úspora nákladů
Práce z domova znamená nižší náklady na provoz, protože není nutné investovat do pronájmu kancelářských prostor, vybavení kanceláře ani do dojíždění.
- Snadnější začátek a růst podnikání
Díky dostupnosti online nástrojů a platforem je zahájení podnikání z domova jednodušší než kdy jindy. Mnoho online platforem a služeb umožní začít s minimálními náklady.
- Možnost práce pro globální trh
Internet umožňuje podnikatelům z domova oslovit klienty a zákazníky po celém světě. Tímto způsobem lze expandovat na globální trh, aniž by podnikatelé museli opustit svůj domov.
Obory aneb v čem podnikat z domova?
Zaměření se na domácí podnikání poskytuje nejen možnost ušetřit čas a peníze na dojíždění, a také vytváří příležitosti, jak přetavit vlastní dovednosti a zájmy do reálného a ziskového podnikatelského modelu.
Bez ohledu na to, zda podnikatel disponuje technickými, kreativními nebo administrativními schopnostmi, je mnoho způsobů a oborů, v čem začít podnikat z domova. Na jaké oblasti a příležitosti se lidé nejčastěji zaměřují?
- Online marketing a správa sociálních médií
S rostoucími potřebami firem v oblasti digitálního marketingu je správa sociálních médií a online kampaní stále žádanější. Lidé mohou pomáhat podnikům budovat jejich značku, vytvářet obsah a analyzovat výsledky kampaní, a to vše z pohodlí vašeho domova.
- Freelance psaní a copywriting
Lidé s talentem na psaní se zaměřují na tvorbu článků, blogů, reklamních textů nebo webového obsahu. Freelancer psaní je flexibilní možností, která umožňuje pracovat na různých projektech a s různými klienty.
- Virtuální asistence
Virtuální asistenti poskytují administrativní podporu, plánují schůzky, odpovídají na e-maily a spravují různé úkoly, které pomohou podnikatelům a manažerům soustředit se na jejich klíčové aktivity.
- E-commerce a dropshipping
Prodej výrobků online, ať už prostřednictvím vlastního e-shopu nebo platformy jako je Etsy či Amazon, je populární volba.
Další možností je dropshipping. Funguje na principu prodávání produktů, které sice fyzicky daná osoba nevlastní, avšak zprostředkovává jejich dodávku od třetí strany.
- Online výuka a tutoring
Lidé s odbornými znalosti v určité oblasti poskytují online lekce nebo doučování. Výuka zahrnuje prakticky vše od jazyků, matematiky až po specializované odborné kurzy.
- Grafický design a webová tvorba
Pokud někdo ovládá grafické programy a má cit pro design, může se věnovat tvorbě log, webových stránek, reklamních materiálů a dalších vizuálních projektů. Toto pole nabízí mnoho příležitostí pro kreativní vyjádření.
- Konzultace a poradenství
Konzultační služby nabídnou ti, kteří disponují rozsáhlými zkušenostmi v určitém oboru. Služby zahrnují poradenství v oblasti podnikání, financí, kariéry nebo osobního rozvoje.
- Tvorba a prodej digitálních produktů
Vytváření a prodej digitálních produktů jako e-knihy, online kurzy, šablony nebo software, může být velmi výnosné. Tento typ podnikání často vyžaduje jednorázové úsilí při tvorbě produktu a následně přináší pasivní příjem.
Jak vydělat peníze jako student?
Předpoklady úspěšných projektů
Určitě existuje celá řada podnikatelů, kterým se daří a jejich podnikání neustále roste. Pak je ovšem velké množství podnikatelů, kteří se sotva drží, případně už svou živnost museli ukončit, protože nebyla dostatečně výdělečná.
Existuje několik předpokladů, jak na úspěšné podnikání.
Nápadů na podnikání je celá řada, ovšem ne každý nápad stojí za to, aby byl realizován. Nápaditost a unikátnost jsou klíčovými faktory.
Unikátnost však nemusí být úplně nový koncept. Nemusí se nutně vytvářet převratné produkty ani e-shopy. Stačí, když podnikatelé budou v něčem o trošku lepší či jiní než konkurence. Může jít i o takovou „maličkost“, jakou je například dokonalý zákaznický servis.
Podnikatel by se také neměl bát převzít cizí nápady a přetavit je do něčeho vlastního, lepšího. Ovšem jednoduché kopírování konkurence bez přidané hodnoty se opravdu nevyplácí. Je také několik možností, v čem podnikat bez kapitálu. Ne každý si může dovolit rozjet podnikání naplno v něčem, co vyžaduje vklad finančních prostředků.
Klíčové vlastnosti pro rozjezd fungujícího podnikání
Které jsou ty klíčové vlastnosti, jež stojí za úspěchem, či naopak neúspěchem v podnikání? Kromě dobrého nápadu je důležité odhodlání a několik zásadních aspektů, které lze do značné míry ovlivnit.
Než se člověk vrhne do vlastního podnikání, měl by mít i dostatek osobních zkušeností ze zaměstnání, kde nabere i dostatečné know-how, které mu v podnikání může velmi pomoci. Pak se stačí dobře rozhodnout, v čem podnikat z domova nebo z kanceláře.
TIP: Fyzicky náročné zaměstnání již delší dobu nevyhovuje? Jak dát výpověď dohodou při nemoci?
Nemusí jít nutně o stejný obor, avšak know-how z dané oblasti usnadní práci ještě o něco víc.
Další důležité faktory, které stojí za úspěchem, jsou:
- motivace a píle
- disciplína
- dostatek času
- finance
- kontakty v oboru
Důležité jsou také znalosti legislativy a celkové situace na trhu. Vždy je lepší si připlatit za právní radu, než porušovat zákon – na to již spousta podnikatelů doplatila.
Bez podnikatelského plánu to nepůjde
Jednou z nejdůležitějších věcí před vstupem do světa podnikání je solidní podnikatelský plán. V tom je potřeba definovat strategii, hlavní činnosti společnosti a samozřejmě v něm začínající podnikatel nesmí opomenout ani finanční stránku.
Většina nových firem do pár let krachuje. Na vině jsou především zkreslené představy o trhu i o financích.
Začínající podnikatelé často zapomínají na důležitost práce s cashflow. Častým problémem je i druhotná platební neschopnost, do které se podnikatelé dostanou, když jim odběratelé včas neproplácejí faktury.
Podnikání z domu, podnikání pro ženy
Především maminky na rodičovské dovolené často mívají pocit, že se chtějí rozvíjet. Jejich primární náplní práce je sice péče o děti a domácnost, ovšem pokud na to mají čas a chuť, často hledají nápady na podnikání pro ženy.
Při rodičovské dovolené si tak snadno mohou rozjet vlastní podnikání, které je ještě před ukončením rodičovské dovolené může plně uživit, a nemusí váhat, zda se chtějí vrátit do původního zaměstnání, případně si hledat jinou práci.
Často tak začnou podnikat v něčem, co je jim hodně blízké a tedy souvisí s dětmi. Některé ženy na rodičovské dovolené začnou šít vlastní kvalitní oblečení pro děti, jiné napíšou dětskou kuchařku. Pak je tu samozřejmě celá řada možností, jak si vydělat z domu na rodičovské dovolené v něčem, co s dětmi vůbec nesouvisí. Nápadů na podnikání pro ženy je jednoduše spousta.