Kdo ignoruje svoje finanční výdaje, zaplatí hodně za nic. Vlastníte opuštěný byt nebo dům, ve kterém je nahlášen odběr elektřiny či plynu? Doufáte, že minimální spotřeba stojí zanedbatelnou částku? Raději zbystřete, aby vás pasivita nepřišla draho!
Elektrická rozvodná síť i podzemní zásobníky zemního plynu mají omezenou kapacitu. Každé odběrné místo má proto rezervovaný adekvátní počet kilowatthodin. I když nakonec během zúčtovacího období nevyužijeme ze „zamluvené“ energie vůbec nic, stejně musíme uhradit paušální měsíční poplatky.
Nejedno odběrné místo je celoročně opuštěné, a má proto mizivou spotřebu. Majitel je tím pádem osvobozen od plateb, které jsou účtované za odebranou kilowatthodinu elektřiny nebo plynu.
Co má podniknout, aby ani za rezervovanou kapacitu energie, údržbu sítě a administrativu neodvedl vyšší měsíční paušály, než je nutné? Řešení si ukažme na dvou příkladech.
D01d – ideální distribuční sazba pro nízkou spotřebu
Ostravská nebo plzeňská rodina žije na distribučním území ČEZ. Pravděpodobně kupuje tarif elektřiny Comfort D-Standard od stejné energetické společnosti. Předpokládejme, že rodina zdědí pěknější nemovitost, a proto nechá svůj starý byt po celý rok opuštěný.
Přesto bude muset uhradit celkem 1 815 Kč na paušálních měsíčních poplatcích, přičemž většina připadne distributorovi! Jak náklady minimalizovat, pokud nechceme odběr elektřiny zcela odhlásit?
Orientační příklad vyúčtování za elektřinu při nulové spotřebě:
Distribuční sazba, dodavatel: produkt | D02d, ČEZ: Comfort | D01d, RWE: eStart |
Součet měsíčních poplatků pro dodavatele („za odběrné místo“) | 600 Kč | 120 Kč |
Součet měsíčních poplatků pro distributora („za rezervovaný příkon“) | 900 Kč | 180 Kč |
DPH | 315 Kč | 63 Kč |
Celkem | 1 815 Kč | 363 Kč |
Úspora | 1 452 Kč (80 %) |
Pozn.: Příklad jsme spočetli pro největší distribuční oblast, kterou spravuje ČEZ (celé tuzemsko kromě Prahy, jižních Čech a jižní Moravy). Velikost hlavního jističe je 3×25 A.
Pro malou spotřebu je určena distribuční sazba D01d. Součet paušálních měsíčních poplatků za distribuci (neboli za rezervovaný příkon) potom klesne na 180 Kč. Dále nechť si domácnost vybere výhodnější tarif.
Například s elektřinou eStart zaplatí alternativnímu dodavateli – společnosti RWE na měsíčních paušálních poplatcích pouze 120 Kč. Započtěme obě složky ceny, přiražme i DPH a vyjde nám roční vyúčtování 363 Kč.
Postačí tedy dva formální kroky, a domácnost sníží výdaje za nulovou spotřebu elektřiny pětinásobně – na relativně přijatelnou úroveň.
ČEZ nabízí nulové měsíční paušály za dodávku plynu
Odběratelé zemního plynu nejsou rozděleni do distribučních sazeb, záleží pouze na spotřebě a vybraném dodavateli. Čím menší předpokládanou spotřebu uvedeme do smlouvy, a především čím méně kilowatthodin reálně odebereme, tím nižší paušální poplatky bychom teoreticky měli zaplatit.
Prakticky je situace poněkud složitější, jak uvidíme na příkladu dvou pražských bytů, jejichž majitelé žijí celoročně na jiné adrese.
Roční vyúčtování za zemní plyn při nulové spotřebě
Dodavatel: produkt | Pražská plynárenská: Plyn | ČEZ: Praktik |
Součet měsíčních poplatků pro dodavatele („za odběrné místo“) | 600 Kč | 0 Kč |
Součet měsíčních poplatků pro distributora („za kapacitu“) | 617,64 Kč | 617,64 Kč |
DPH | 256 Kč | 130 Kč |
Celkem | 1 474 Kč | 748 Kč |
Úspora | 726 Kč (49 %) |
Pozn.: Příklady jsme spočetli pro Prahu. Oba zákazníci mají ve smlouvě uvedeno, že odeberou méně než 1 890 kWh/rok (kategorie „Vařím“).
V celé metropoli spravuje plynovody distributor, který je zároveň dominantním dodavatelem neboli majoritním prodejcem energie: Pražská plynárenská. Účtuje si zhruba stejné paušální měsíční poplatky za distribuci i dodávku.
Existuje přijatelnější alternativa? Hledáme přesně to, co nabízí společnost ČEZ v tarifu Praktik: Měsíční paušál za odběrné místo domácnostem odpouští po dobu 24 měsíců od zahájení dodávky. Vyúčtování za zemní plyn tím pádem klesá takřka na polovinu.
Tipy jak snížit výdaje za elektřinu
Pokud je nemovitost používána a účty za elektřinu jsou přeci jen vyšší, než je očekáváno, může to být zapříčiněno různými důvody. Zde je několik tipů, jak ušetřit planetu i peněženku při dalším vyúčtování.
- Investice do energeticky účinných spotřebičů – ty z dlouhodobého hlediska sníží účty za elektřinu, protože spotřebují méně energie, a pomohou životnímu prostředí.
- Odpojení nepoužívaných elektronických zařízení – když jsou elektronická zařízení vypnutá, stále mohou spotřebovávat energii, proto je lepší je odpojit ze zásuvky.
- Vypínat světla a další elektrické spotřebiče, když je nikdo nepoužívá – tím lze spotřebu elektřiny o dost snížit.
- Využívat přirozené světlo, kdykoli je to možné.
- Vyměnit žárovky za energeticky účinné LED žárovky – spotřebují mnohem méně energie než žárovky a také vydrží mnohem déle.
- Zvážit, zda není byt či dům zbytečně přetápěn, pokud je zdroj tepla elektřina.
- Ujistit se, že jsou všechna okna při zapnuté klimatizaci nebo topení zavřená – sníží se tak množství energie potřebné k ochlazení nebo vytápění domova.
- Nainstalování programovatelného termostatu – ten pomůže nastavit teplotu ve vaší domácnosti v různých časech během dne, což sníží účty za energii.
- Zkontrolovat, zda na účtu za energie nejsou chyby, například nesprávné poplatky.
Pokud se na vyúčtování najdou opravdu nějaké chyby a nesrovnalosti, je možnost vyúčtování reklamovat.
Reklamace vyúčtování
Zákazník může reklamovat vyúčtování elektřiny, pokud se domnívá, že mu bylo účtováno nespravedlivě nebo nepřesně. Zákazník by se měl nejprve obrátit na dodavatele energie a vyúčtování rozporovat – dodavatel má poté určitý čas na odpověď.
Kontaktovat dodavatele s reklamací lze přes email, telefonicky, nebo mají také někteří dodavatelé k dispozici elektronické portály, které nabízejí možnost reklamace přímo tam.
Dodavatel posoudí stížnost a zváží předložené důkazy. Pokusí se dosáhnout řešení mezi oběma stranami. Výsledkem může být vrácení peněz zákazníkovi, přepočet vyúčtování nebo dobropis k budoucím vyúčtováním.