Může se stát, že člověk změní dodavatele energií bez svého souhlasu? Je to snadné v případě, když za člověka novou smlouvu podepíše podvodník. Jak v takových případech postupovat a na co si dát pozor? Lze této nepříjemné situaci předejít?
Stačí si představit, že přijde faktura za plyn od cizí energetické firmy, ke které člověk nikdy vědomě nepřestoupil. „Zaplaťte, jste přece naším zákazníkem!“ trvá na svém dodavatel energie a pošle kopii smlouvy.
Na ní je jméno, adresa, kód odběrného místa a údajný podpis, který však člověk vůbec nepoznává. Co podniknout? Jít na policii? K soudu? Je lepší zavčas zareagovat na výstražné signály a slepé uličce se úplně vyhnout, jak vyplývá z následujícího reálného příběhu.
Varovné signály – jak předejít komplikacím
Klient si spočítal, že svoje vyúčtování za plyn může snížit až o 7 000 Kč. Za roční spotřebu 27 KWh totiž doposud platil společnosti RWE, a řada tržních nabídek je levnějších. Kterému prodejci zemního plynu dát přednost?
Klient vyplnil svůj kontakt do internetového formuláře společnosti ČEZ, avšak telefonnímu operátorovi po konzultaci sdělil, že ještě potřebuje čas na rozmyšlenou. „Návrh smlouvy mi měl přivézt kurýr, který mě nezastihl. Dokumenty mi přišly až poštou, zpátky jsem ale nic neodeslal, všechny písemnosti mám stále ještě doma,“ uvedl klient.
Zprávy smazal, aniž by jim věnoval pozornost. ČEZ popisuje události jinak, podle polostátního giganta byla smlouva řádně uzavřena. „Zákazníka jsme dvakrát kontaktovali formou SMS. Informovali jsme jej o uzavřené smlouvě a termínu zahájení dodávky, což je náš standardní postup,“ říká tisková mluvčí společnosti ČEZ.
„Co se týká SMS zpráv, ty jsem pravděpodobně obdržel a smazal, aniž bych jim věnoval pozornost,“ přiznává klient.
Člověk dostává často nevyžádané komerční nabídky, takže leccos automaticky vyhodí nebo smaže. Při komunikaci s energetickou korporací však může udělat fatální chybu. Právě nyní totiž klient ignoroval výstražné znamení.
Každý dodavatel sice nemusí být tak férový, aby upozornil člověka na nadcházející změnu. Dominantní dodavatelé však většinou bojují o odcházející klientelu. Před zahájením dodávky je na zrušení smlouvy dost času.
„Zákazníka v drtivé většině případů kontaktujeme, formou různých nabídek jej totiž chceme přimět, aby zůstal,“ vysvětluje zaměstnanec z Pražské plynárenské. „Případný podvedený klient může díky našim kontrolním mechanismům ohlásit, že žádnou výpověď nezaslal,“ upozorňuje.
Potom není zapotřebí složitě dokazovat, zda je, anebo není podpis zfalšovaný. Zákon umožňuje do 5 dnů před plánovaným zahájením dodávky zrušit smlouvu, která byla uzavřena mimo dodavatelovu pobočku (doma, korespondenčně nebo on-line).
Vyvrátit pravost podpisu na smlouvě není snadné
Ignorovaný problém má tendenci pomalu, ale jistě přerůstat člověku přes hlavu. Nelze pak objektivně posoudit, zda podpis na smlouvě společnosti je shodný s originální signaturou klienta.
„I laik samozřejmě pozná, že smlouvy obsahují dvě odlišné varianty podpisů znějících na jméno klienta. Bez časově velmi náročné analýzy ale nelze jednoznačně určit, zda autoři jsou různí lidé. Při své praxi jsem se již setkala s pisateli, kteří užívají dvě odlišné varianty svých podpisů,“ říká písmo znalkyně.
„Pouhým porovnáním páru podpisů bohužel nelze objektivně a spolehlivě posoudit jejich autorství. K relevantnímu závěru bychom potřebovali dostatečně rozsáhlý srovnávací materiál z důvěryhodných zdrojů, z delšího časového úseku, včetně doby blízké dataci sporných podpisů,“ vysvětluje další písmo znalec.
Signatura je podle některých právních výkladů považována za autentickou, dokud ji domnělý autor nepopře, načež má povinnost obhájit svoje stanovisko před soudem. „Písmo znalce ani advokáta si najímat nebudu, tak daleko zajít nechci,“ říká klient.
Na základě sporné smlouvy ovšem začal odebírat zemní plyn od nového dodavatele, a už měl zaplatit zálohu 3 900 Kč společnosti ČEZ.
Kdo smlouvu podepsal? Viník se hledá obtížně
Klient svému novému dodavateli hned na začátku dubna sdělil, že smlouvu považuje za neplatnou a chce zpátky k RWE. „O vyřešení Vašeho požadavku Vás budeme informovat v co nejkratším možném termínu,“ dozvěděl se od pracovnice zákaznického centra.
„Přestože smlouvu považujeme za platnou, jsme připraveni respektovat vůli zákazníka a akceptovat případnou výpověď,“ uvedla tisková mluvčí.
Klient obratem obdržel návrh na ukončení smlouvy k co nejbližšímu datu, tak aby si stihl zařídit přechod jinam a nespadl do nelegálního odběru.
Lze bez soudního verdiktu rozřešit, zda byl podpis na smlouvě pravý, anebo falešný? „Jsme přesvědčeni, že smlouva byla uzavřena v souladu se zákazníkovou vůlí. Nemůžeme však samozřejmě vyloučit podpis ze strany třetí osoby,“ uznává ČEZ.