Třetina Čechů považuje za normální, že mezi sebou partneři mají tajemství týkající se financí. Ta se mohou týkat tajného účtu, který přiznala téměř pětina dotazovaných Čechů, nebo nějakého nákupu, o kterém partner neví. Alespoň jeden takový nákup „na zapřenou“ za loňský rok přiznala čtvrtina zadaných Čechů. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu ING.
Na 31 procent Evropanů žijících v manželství nebo v partnerském svazku si myslí, že je normální mít před partnerem nějaké tajemství týkající se financí. Češi se v tomto ohledu se 33 procenty řadí k evropskému průměru.
Maximální otevřenost a upřímnost vyznávají Nizozemci, mezi nimiž považuje utajování peněžních záležitostí za běžné jen 13 procent dotázaných, naopak nejbenevolentnějším národem jsou Francouzi (42 procent).
Libor Vaníček a jeho názor
“Pro vlastnictví tajného účtu může existovat dobrý důvod, například spoření na tajné plány do budoucna, na snubní prsten nebo exotickou dovolenou, kterou chce střadatel svého partnera překvapit.
Na druhou stranu to může být signálem neochoty řešit se svým protějškem osobní finance, což je ve většině evropských kultur vnímáno negativně,” uvedl ředitel retailového bankovnictví ING Bank Libor Vaníček.
Pravděpodobnější se podle něj jeví hypotéza, že tajnými finančními úsporami partneři posilují svůj pocit nezávislosti, což platí především pro mladší generaci Evropanů. Podle průzkumu totiž finanční tajnůstkaření v partnerství s věkem klesá a u osob nad 55 let je proti nejmladší generaci na polovičních hodnotách.
Tajné účty u Evropanů
Celkem 17 procent Evropanů přiznalo, že mají tajný bankovní nebo spořicí účet, o kterém jejich partner neví. V Česku se k tajnému účtu přiznala dokonce téměř pětina zadaných respondentů, v Rakousku téměř čtvrtina a v Turecku až 28 procent osob.
Obdobně jsou na tom Evropané i při nákupech „na zapřenou“. Pětina z nich si v minulém roce koupila nějakou věc a tento výdaj před partnerem zatajila. V ČR si tajný nákup dopřála dokonce více než čtvrtina (26 procent) dotázaných žijících v partnerském svazku. Něco jiného je partnerská půjčka, kdy si oba partneři půjčují společně.
Větší tajnůstkáři jsou už jen obyvatelé Turecka (27 procent) a Rumunska (31 procent). Na druhém pólu stojí Nizozemci, kde v loňském roce před partnerem zatajilo nějaký výdaj jen sedm procent lidí.
Téměř čtvrtina Čechů by se cítila trapně, pokud by si musela půjčit peníze v bance. Pokud by šlo o půjčku od rodiny a známých, trapně by se cítila dokonce více než polovina dotázaných (57 procent). Rozpaky při půjčce v bance by cítilo 38 procent Evropanů, při půjčce od přátel či rodiny pak téměř dvojnásobek (74 procent).
“Je přirozené, že v případě finančního závazku vůči rodině a známým bychom pociťovali stud ve větší míře než v případě bankovní instituce. Potřebu půjčit si peníze má řada lidí spojenu s pocitem, že v nějakém ohledu zklamali, protože nedokážou daný závazek sami financovat. Proto je pro lidi přirozeně snazší a méně stresující vytvořit si závazek u anonymní společnosti, jakou je banka,” upozornil Vaníček.
Průzkum uskutečnila agentura Ipsos na přelomu října a listopadu 2014 ve 13 zemích Evropy na vzorku 12 743 lidí.
Proč na upřímnosti záleží?
Upřímnost je důležitá ctnost, která má význam z několika důvodů:
- Důvěra a důvěryhodnost: Upřímnost hraje zásadní roli při budování důvěry a důvěryhodnosti v jakémkoli vztahu, ať už osobním, profesním nebo společenském. Když někdo důsledně projevuje upřímnost ve svých slovech a činech, ostatní se v jeho přítomnosti cítí jistěji a bezpečněji. Důvěra je základem každého zdravého a smysluplného vztahu a upřímnost je klíčem k jejímu udržení.
- Poctivost a etika: Poctivost odráží integritu a etické hodnoty člověka. Prokazuje její odhodlání dělat to, co je morálně správné, a dodržovat zásady, kterým věří. Čestní lidé jsou často považováni za osoby se silným morálním kompasem a jsou respektováni pro svůj neochvějný závazek k pravdomluvnosti.
- Efektivní komunikace: Poctivost zajišťuje jasnou a efektivní komunikaci. Když jsou k sobě jednotlivci upřímní, mohou otevřeně vyjádřit své myšlenky, pocity a záměry, což vede k lepšímu porozumění a spolupráci. Neupřímnost naopak může způsobit nedorozumění, konflikty a bránit efektivnímu řešení problémů.
- Osobní růst a sebezdokonalování: Pro osobní růst a sebezdokonalování je zásadní být k sobě upřímný. Uznáním a přijetím svých slabých stránek, chyb a oblastí, které je třeba zlepšit, mohou jednotlivci pracovat na osobním rozvoji a provádět pozitivní změny ve svém životě. Upřímnost pomáhá jednotlivcům konfrontovat své nedostatky a podniknout potřebné kroky k jejich překonání.
- Autenticita a sebeúcta: Upřímnost umožňuje jednotlivcům být upřímní k sobě samým i k ostatním, čímž podporuje autenticitu a skutečné vztahy. Upřímností jedinci projevují úctu sobě i druhým tím, že se vyhýbají manipulaci, klamání nebo skrytým záměrům. Podporuje prostředí, kde lidé mohou být sami sebou a vytvářet smysluplné vztahy založené na vzájemném porozumění a přijetí.
- Pozitivní dopad na společnost: Čestnost je základní hodnotou, která přispívá k celkovému blahu společnosti. Podporuje transparentnost, spravedlnost a odpovědnost v různých oblastech života, jako je správa věcí veřejných, podnikání a osobní vztahy. Ve společnosti, kde převládá poctivost, mohou mít jednotlivci důvěru v instituce, a svět se tak stává spravedlivějším a etičtějším místem k životu.
Celkově má poctivost význam, protože vytváří důvěru, odráží osobní integritu, usnadňuje efektivní komunikaci, podporuje osobní růst, podporuje autenticitu a přispívá ke spravedlivé a transparentní společnosti.