Apple: Luxusní značka, nebo masový marketér?

Ještě minulý týden ovládaly akcionáře Applu obavy, že chystané chytré hodinky nedokážou zaujmout kvůli přílišné homogenitě. Představením hned tří různých kolekcí, dvou velikostí šasi a několika pásků však Apple tyto obavy bez milosti rozprášil.

Pro uživatele Apple je důležitá také bezpečnost. Je dobré vědět co je to spyware, který může shromažďovat citlivé informace.

Kdo je akcionář?

Akcionář je fyzická osoba, společnost nebo jiná organizace, která vlastní akcie společnosti. Vlastnictví společnosti je rozděleno na akcie, které jsou v držení těchto akcionářů. Akcionáři se také nazývají akcionáři a mohou mít určitá práva na zisky, majetek a řízení společnosti.

Když někdo vlastní akcie společnosti, stává se v podstatě spoluvlastníkem společnosti. Toto vlastnictví dává akcionářům možnost vyjádřit se k tomu, jak jsou jejich peníze využívány a jak je společnost řízena. Většina akcionářů drží akcie za účelem finančního zisku a doufá, že hodnota jejich akcií poroste. V závislosti na typu vlastněných akcií mohou akcionáři také dostávat dividendy a další druhy plateb.

Na výroční schůzi společnosti mají akcionáři možnost hlasovat o různých otázkách. To zahrnuje témata od jmenování ředitelů až po schvalování balíčků odměn pro vedoucí pracovníky. Akcionáři obvykle nemají ve společnosti takový vliv a kontrolu jako představenstvo, ale jejich hlas může mít vliv.

Apple

Apple Inc. je nadnárodní technologická společnost se sídlem v Cupertinu v Kalifornii. Nejznámější je díky řadě hardwarových produktů, jako jsou iPhony, iPady a Macbooky, a sadám softwaru, jako jsou iOS, macOS, iTunes a Apple TV. Společnost založili 1. dubna 1976 Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne a 3. ledna 1977 byla zaregistrována.

Apple navrhuje a vyrábí řadu elektronických produktů, včetně chytrých telefonů, tabletů, chytrých hodinek, notebooků a stolních počítačů. Mezi její softwarovou nabídku patří operační systém iOS, MacOS, iTunes, streamovací služba Apple TV a watchOS. Poskytuje také služby jako iCloud, Apple Pay a Apple Music.

Hlavním zdrojem příjmů společnosti Apple je prodej hardwaru, následují služby jako iCloud, Apple Music a Apple Pay. Je také známá svou silnou lifestylovou značkou, v rámci které navrhla nejen hardware a software, ale také marketingové kampaně a obchody kolem produktů. V roce 2018 byl Apple korunován nejhodnotnější společností na světě.

Hlavním zdrojem příjmů společnosti Apple je prodej hardware

Apple je také známý svým závazkem k udržitelnosti a je největší veřejně obchodovanou společností, která je ze 100 % poháněna obnovitelnými zdroji energie. Mezi její iniciativy v oblasti udržitelnosti patří snižování uhlíkové stopy, navrhování energeticky úsporných výrobků a používání recyklovaných materiálů v obalech výrobků.

Apple se od svého založení stal významnou kulturní silou. Je spojována s inovacemi a nejmodernějším stylem a její výrobky jsou všudypřítomné v každodenním životě. Apple má pověst lídra v oblasti designu a inženýrství a jeho výrobky jsou považovány za symboly společenského postavení.

Charakter hodinek umožňuje navíc další personalizaci pomocí softwaru. Nejlevnější kolekce Apple Watch Sport nabízí hliníkové modely už od 350 dolarů.

O něco dražší je pak kolekce z ušlechtilé oceli Apple Watch, jejíž modely se pohybují v rozmezí 549 až 1000 dolarů, a pro nejnáročnější zákazníky si Apple připravil kolekci z 18 karátového zlata Apple Watch Edition, u které si zájemci musí připravit podle vybraného pásku 10 až 17 tisíc dolarů.

Právě poslední kolekce vyslala analytikům jasný signál, že se Apple bude snažit v následujících letech více cílit na luxus a módu.

Apple TV

Apple TV je dokonalé streamovací multimediální zařízení, které vám umožní vychutnat si tu nejlepší zábavu z mnoha různých zdrojů. Je to levné zařízení malých rozměrů, které se připojuje k televizoru a umožňuje streamovat tisíce filmů, televizních pořadů, hudby, sportu, zpráv a dalšího obsahu z různých služeb, jako jsou Netflix, Hulu a iTunes.

Apple TV se snadno nastavuje a k vyhledávání obsahu využívá digitální asistentku Siri. Můžete vyhledávat ve více aplikacích najednou nebo požádat Siri o vyhledávání podle herců, režisérů nebo žánrů. Apple TV má také intuitivní uživatelské rozhraní s vlastním obchodem s aplikacemi, ve kterém můžete najít ještě více obsahu ke sledování.

Jednou z nejlepších funkcí Apple TV je možnost zrcadlení obsahu ze zařízení Apple, jako je iPhone, iPad a Mac. Fotografie, videa a hudbu můžete snadno streamovat z jakéhokoli podporovaného zařízení do televizoru a přenést tak obsah na velkou obrazovku.

Podporuje funkci AirPlay, která umožňuje bezdrátové připojení k jinému Apple TV a zrcadlení celého displeje zařízení. To se hodí, pokud chcete sdílet prezentaci se skupinou nebo sledovat film na velké obrazovce.

Navíc se dodává s dálkovým ovladačem, který obsahuje dotykovou navigaci a hlasové příkazy, což vám umožní snadnou interakci se zařízením. Pomocí ovládání můžete hlasem vyhledávat obsah nebo hrát hry pomocí vestavěného akcelerátoru.

Jedná se o skvělé zařízení pro streamování obsahu, zrcadlení zařízení, hraní her a další funkce. Je cenově dostupný, snadno se nastavuje a je vybaven řadou funkcí, které vám zpříjemní orientaci v prostředí zábavy.

Nová strategie Applu

A není se čemu divit. Posun značky směrem k větší exkluzivitě je logickým krokem, obzvlášť v prostředí, ve kterém dravé čínské technologické společnosti rostou jako houby po dešti a řídí se strategií ‘copy quickly and sell cheap’.

Důkazem, že se management snaží v poslední době Apple profilovat jako luxusní technologicko-módní značku je i výrazná marketingová kampaň v amerických magazínech The New Yorker a Vogue. Ještě předtím, než se začalo spekulovat o chytrých hodinkách, Apple najal celou řadu profesionálů z módního odvětví.

Prvním přibyvším byl Paul Deneve, dřívější CEO módního domu Yves Saint Laurent, který byl zanedlouho následován Angelou Ahrendts, dřívější CEO britské Burberry, a Musou Tariqem, dřívější hlavou marketingových aktivit na sociálních sítí ve společnosti Nike.

Vedle Paula, Angely a Musy se na vývoji hodinek bezpochyby velkou měrou podíleli i dlouholetí zaměstnanci Applu v čele s šéf-designérem Sirem Jonathanem Ivem. Přítel a bývalý Ivův kolega Clive Grinyer se nedávno nechal slyšel, že Jon chtěl odjakživa navrhovat luxus.

Apple není jenom pro bohaté

Na druhé straně, Apple produkty byly ve vyspělých zemích doposud dostupné téměř všem příjmovým skupinám. Vaše kadeřnice s velkou pravděpodobností nosí v kapse ten stejný telefon jako generální ředitel Vaší společnosti.

Apple se nikdy nesnažil prodávat exkluzivitu jako například Vertu, které prodává telefony s cenovkou začínající až na 6 tisících dolarech, ale zaměřuje se spíše na prodej nejvyspělejší technologie za příznivou cenu, za což lidé společnost milují.

Nicméně mezi zákazníky se najdou i tací, kteří by rádi zaplatili i dva a vícekrát vyšší cenu jenom proto, aby vlastnili nejlepší produkt ve své třídě, který si průměrní lidé nemohou dovolit.

Produkty podražily

V posledních dvou týdnech bylo možno postřehnout ještě jednu známku transformace Applu v luxusní značku. Apple hned v několika zemích potichu zdražil své produkty.

Do jaké míry bylo zvýšení cen výrobků reakcí na posilující dolar lze posoudit na základě následujících dvou grafů, kde byl jako zástupce produktů jablečné společnosti vybrán iPhone 6 s pamětí 16GB.

Nejlevněji lze telefon při přepočtu do dolarů pořídit v jeho rodné zemi. Kdekoli jinde, zejména pak v Brazílii, jsou ceny mnohonásobně vyšší především kvůli vysokým daním a dovozním tarifům.

Nicméně i po odečtení daně jsou iPhony stále v celé řadě zemí dražší a cenová parita neplatí. Čím je to způsobeno? Nabízí se důvod, že Apple nereaguje na změny kurzů tak pružně a když už nějaké úpravy cen provádí, počítá s odhadovaným vývojem kurzů.

To by však nevysvětlovalo o více než 10 % vyšší cenu iPhonu 6 v Číně, kde centrální banka dlouhodobě záměrně intervenuje za účelem oslabení tamější měny. Vyšší ceny Applu na čínském trhu tak mohou být testem spotřebitelského chování ve vysoce dynamickém a konkurenčním prostředí levných čínských výrobců.

Co můžeme od Applu čekat?

Jestli se stane z Applu luxusní a módní značka lze je stěží odhadovat, ale můžeme předpokládat, že Apple Watch se pozitivně promítnou do marží podniku.

Dále můžeme také očekávat, že nás Apple s novými tvářemi ve vedení překvapí v dohledné době nějakým dalším chytrým doplňkem jako jsou například brýle nebo kabelka.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang