Google sesadil Apple a stal se nejhodnotnější značkou světa v žebříčku BrandZ Top 100 Nejhodnotnějších světových značek pro rok 2014 s hodnotou 159 miliard dolarů, což představuje meziroční nárůst o 40 %.
Po třech letech na vrcholu sestupuje Apple na druhou příčku a jeho hodnota značky klesá o 20 % na 148 miliard dolarů. Přestože Apple zůstává značkou s vrcholovým výkonem, klesá její kredit coby značky udávající trendy v technologiích, hlavně kvůli absenci převratných novinek. Třetí pozici si udržel lídr v oblasti B2B, značka IBM, která má hodnotu 108 miliard dolarů.
Kdo šlape „jablíčku“ na paty?
Nick Cooper, ředitel divize Millward Brown Optimor, říká o značce na vrcholu žebříčku: „Google se ukázal jako neskutečně inovativní s Google Glass, investicemi do umělé inteligence a řadou partnerství, která umísťují jeho operační systém Android do jiných druhů zboží například do aut.
Všechny tyto aktivity nenechávají spotřebitele na pochybách, co je Google zač, navíc přicházejí v době, kdy Apple zpomaluje své tempo.“
„Letošní seznam zdůrazňuje konec recese, hodnoty narůstají a letos poprvé vidíme růst všech kategorií i Top 100 celkově,“ říká David Roth, ředitel The Store, WPP.
„Co rozhodně stojí za povšimnutí, je způsob, jakým se silné značky vzpamatovaly. Sedmdesát jedna značek z letošního Top 100 2014 zde byly již v roce 2008. Přes finanční nestabilitu a digitální narušení, které zasáhlo mnoho společností, se tyto značky udržely v žebříčku a dokázaly tím trvanlivost silných značek.“
BrandZ Top 10 Nejhodnotnějších značek světa pro rok 2014
Studie BrandZ Top 100 Nejhodnotnějších světových značek prováděná společností Millward Brown Optimor pro WPP vstoupila do svého devátého roku. Je jediným žebříčkem, který využívá k výpočtu hodnoty značky vedle finančních dat i názory aktuálních i potenciálních zákazníků značky.
Pořadí 2014 | Značka | Kategorie | Hodnota značky 2014 (v mil. $) | Změna hodnoty značky | Pořadí 2013 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Technologie | 158,843 | +40 % | 2 | |
2 | Apple | Technologie | 147,880 | -20 % | 1 |
3 | IBM | Technologie | 107,541 | -4 % | 3 |
4 | Microsoft | Technologie | 90,185 | +29 % | 7 |
5 | McDonald’s | Fast Food | 85,706 | -5 % | 4 |
6 | Coca-Cola | Nealko | 80,683 | +3 % 5 | |
7 | Visa | Kreditní karty | 79,197 | +41 % | 9 |
8 | AT&T | Telekomunikace | 77,883 | +3 % | 6 |
9 | Marlboro | Tabákové výrobky | 67,341 | -3 % | 8 |
10 | Amazon | Obchod | 64,255 | +41 % | 14 |
Souhrnná hodnota značek z Top 100 se od svého prvního uvedení v roce 2006 téměř zdvojnásobila. První stovka má dnes hodnotu 2,9 bilionu dolarů. Od roku 2008, kdy se datuje počátek bankovní a monetární krize, vzrostla její hodnota o 49 %.
Letošní zpráva z výzkumu zahrnuje tato klíčová zjištění
Součást života: Úspěšné značky jako jsou Google (značka číslo 1), Facebook, Twitter, Tencent a LinkedIn jsou více než jen nástroje, staly se součástí našich životů. Nabízejí nový způsob komunikace, který zaměstnává naši pozornost i představivost, ale zároveň nám pomáhá zorganizovat ostatní aspekty našeho života.
Některé značky jako například Tencent nebo Google dělají výpady mimo svou kategorii, aby získaly více naší pozornosti. Je to tento trend, jenž postrčil dopředu Nike, značku číslo 1 mezi oblečením. Nike je zářným příkladem značky, která se chce stát součástí našeho života, a tak nabízí služby jako Nike+, kterými dalece přesahují svůj původní účel.
Účel před ziskem: V dnešním světě mají daleko větší šanci uspět značky, které jdou dál, než je jejich primární účel. Například značka Pampers, která upozorňuje na zdravotní rizika matek a dětí, obsadila 39. pozici a její hodnota vzrostla o 10 % na 22,6 miliardy dolarů.
Dove, jemuž přináší obrovský úspěch jeho filozofie „skutečné krásy“, dosáhl hodnoty značky 4,8 miliardy dolarů.
Kategorie oblečení je nejrychleji rostoucí: První desítka značek kategorie oblečení vzrostla letos o 29 % na téměř 100 miliard dolarů, čímž překonala kategorii automobilů (růst o 17 %) a obchodu (růst o 16 %). V žebříčku se objevují značky jako Uniqlo, Nike a Adidas, všechny rostoucí ve dvouciferných číslech.
Dále rostou společnosti poskytující technologické služby: Nejen že technologické značky obsadily první čtyři místa žebříčku, ale další patří i mezi největší skokany letošního pořadí.
Letos nejrychleji rostoucí značkou je čínská internetová firma Tencent připisující si růst o 97 % na 54 miliard dolarů a 14. místo v žebříčku, následována je značkou Facebook rostoucí o 68 % na 36 miliard dolarů a okupující 21. místo.
Úplně novými značkami v Top 100 jsou Twitter na 71. pozici s hodnotou značky 14 miliard a LinkedIn na místě 78. stojící 12 miliard dolarů. Dohromady tvoří technologické značky 29% celkové hodnoty BrandZ Top 100 značek.
Hodnotnější značky rostou rychleji: Analýza žebříčku BrandZ™ coby ‘akciového portfolia’ za posledních devět let vykazuje daleko příznivější výsledky v porovnání s rozsáhlejším burzovním indexem S&P500.
Index S&P 500
Zatímco hodnota společností v indexu S&P 500 vzrostla o 44,7 %, portfolio značek v žebříčku BrandZ™ vzrostlo o 81,1 %, čímž potvrzuje, že společnosti se silnými značkami jsou schopné svým akcionářům přinést lepší výsledky.
Na téma akcií jsou přínosné články jak fungují akcie a nejlepší dividendové akcie.
Značky západního světa se v roce 2014 odrazily zpět, s větším podílem jak značek, tak i hodnoty v Top 100. Je to důkazem pružnosti již zavedených značek a expanzí značek nových a také zlepšivší se ekonomické situace.
Důsledkem je zmenšení podílu značek rychle rostoucích ekonomik. Nejsilnějším představitelem je s 11 značkami i nadále Čína. Dále jsou zastoupeny dvě značky ruské – Sberbank a MTS a třetím rokem reprezentuje africké značky mobilní operátor MTN.