Poslední dvě výsledkové sezóny nebyly pro akcionáře čínského internetového giganta Baidu vůbec potěšující. Koncem října letošního roku, Baidu reportovalo smíšené výsledky za třetí kvartál s tržbami ve výši 13,52 miliardy čínských jüanů, což bylo o 30 milionů pod průměrem analytických odhadů.
O kvartál později se historie téměř opakovala, když společnost ohlásila tržby o 70 milionů jüanů nižší, než odhadovaných 14,12 miliard jüanů.
Za nižšími než očekávanými tržbami stojí paradoxně úspěšná monetizace mobilních zařízení. Přechod uživatelů od stolních počítačů na mobilní zařízení se totiž negativně promítá do průměrné platby za kliknutí (PPC), protože mobilní zařízení na rozdíl od stolních počítačů nenabízí tak lukrativní reklamní plochu.
Mezi třetím a čtvrtým kvartálem loňského roku vzrostl podíl tržeb z mobilních zařízení na celkových tržbách z reklamy na 42% z 36%, přičemž u společnosti Qihoo, největšího konkurenta Baidu na domácím trhu, tento podíl během stejné periody klesl z 21% na 19%. Jennifer Li, finanční ředitelka Baidu, však zůstává optimistická a výsledky za čtvrtý kvartál loňského roku komentovala slovy:
‚‚Investice do monetizace mobilních zařízení, která jsme uskutečnili v posledních dvou letech se zcela jistě vyplatily a vytvořily společnosti Baidu zámezí pro zachycení dalších tržních příležitostí.‘‘
Tržní pozice Baidu
Podle posledních statistik společnosti Alexa Internet je Baidu.com čtvrtou nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě, hned po Googlu, Facebooku a Youtube, a první nejnavštěvovanější webovou stránkou v Číně.
Přestože Baidu na domácím trhu ztrácí tržní podíl ve prospěch konkurenčních vyhledávačů 360.com společnosti Qihoo a Sogou.com společnosti Sohu, stále si drží více než polovinu trhu, na kterém se v západním světě zavedené značky jako Google, Bing nebo Yahoo podílejí pouhými dvěma procenty.
Jinou perspektivu na postavení vyhledávače Baidu mezi svými konkurenty nabídnou následující diagramy zachycující změny globálních tržních podílů největších internetových vyhledávačů na desktopových a mobilních zařízeních během posledních dvou let.
Již na první pohled je patrné, že Baidu nabylo výrazného podílu na celosvětovém trhu desktopových vyhledávačů. Mimoto bylo jediným vyhledávačem, který neztratil podíl mezi březnem 2013 a únorem letošního roku. Baidu má dokonce prostor navýšit expanzí na nové trhy svůj globální tržní podíl ještě více.
V současnosti je vyhledávací stránka Baidu.com pouze v čínštině a není tedy překvapením, že přes 94% jejich návštěvníků pochází z Číny. Pouhý její překlad do jiného jazyka by umožnil rychle penetrovat mnoho nových trhů po celém světě a pravděpodobně by i pomohl podstatně zvýšit podíl na trhu mobilních zařízení, kde dnes Google naprosto dominuje.
Katalyzátorem v této snaze by se mohly stát levné čínské chytré telefony jako Xiaomi nebo Lenovo, které rychle zaplavují svět a mají díky partnerství s internetovým gigantem nastaveno Baidu jako výchozí vyhledávač.
Diversifikace byznysu
Klíčovou skutečností je, že Baidu už dnes není jenom vyhledávačem, jak jej mnoho lidí zná. Jde o poměrně diverzifikovanou společnost rostoucí skrze akvizice a technologickou inovaci po vzoru Googlu.
Robin Li, CEO Baidu, nedávno například oznámil, že Baidu vyvíjí samořiditelný automobil, který se chystá představit už v druhé polovině letošního roku. Google již několik prototypů autonomních vozidel vyrobil a první komerční verzi plánuje vypustit na silnice do pěti let.
Náklonnost společnosti Baidu k automobilovému a přepravnímu průmyslu dále dokazuje koupě minoritního podílu ve společnosti Uber, revolučním a kontroverzním provozovateli taxislužby, nebo společná investice s KKR a hedge fondem Coatue ve výši 170 milionů dolarů do společnosti Uxin, největším čínským online aukčním portálem ojetých vozidel.
Vedle podpory dopravních projektů je Baidu také velmi aktivní i v jiných oblastech jakými jsou například rezervace hotelů a letenek nebo aplikace pro chytré telefony.
V roce 2011 Baidu koupilo 55% podíl v čínském cestovním a rezervačním portálu Qunar.com a v roce 2013 uskutečnilo Baidu koupí internetového tržiště s Android aplikaci 91 Wireless za 1,9 miliardy dolarů největší obchod v historii čínského internetu.
TIP: Zdraží se zásilky z Číny? Odpovědi nabízí tento článek.
Valuace Baidu
Relativně vysoké aktuální PE ratio v případě Baidu adekvátně reflektuje jeho růstové vyhlídky. Analytici oslovení agenturou Zacks Investment Research počítají s růstem zisku v letošním roce s 27,8%, v roce příštím s 43,5% a v roce 2017 s 28,3%. V průběhu následujících pěti let by měl zisk podle analytických predikcí růst anualizovaným tempem 33%.
Akcie Baidu se tedy nyní obchodují na násobku zisku na akcii 27,9 pro letošní rok, 19,5 pro příští rok a 15,2 pro rok 2017. Valná většina internetových společností se dnes obchoduje na mnohem vyšších násobcích zisku.
Baidu je jednou z mála internetových společností, která nabízí kombinaci solidně diverzifikovaného byznysu a nadprůměrných růstových vyhlídek. Bude tedy bez pochyby zajímavé sledovat, jestli se tyto vyhlídky naplní a jak si společnost poradí s klesající průměrnou cenou reklamy přechodem na mobilní zařízení.