Ačkoli se Centropol Energy pyšní propracovaným postupem pro získávání nových zákazníků, jež má zajistit korektní jednání obchodníků, mezi signatáře Etického kodexu obchodníka s energiemi se tato společnost zatím nepřipojila.
Přímý prodej zákazníkům smluvně převádí na jiné společnosti, které snadno udělají totéž. Může se Centropol s výmluvou na tzv. outsourcing zprostit odpovědnosti za nepoctivého podomního prodejce?
Na náměstí v severočeské Krásné Lípě začíná a končí turistický okruh, vhodný pro celodenní pěší výlet. Starší naučnou stezku byste v českých zemích hledali těžko, však taky už byla skoro zapomenuta.
Na její obnovu přispěla 30 000 korunami společnost Centropol Energy a.s., která zároveň zásobuje elektřinou většinu krajských měst. Patří do žebříčku Czech Top 100, tedy mezi stovku tuzemských firem s největším obratem.
Její majitel Aleš Graf byl finalistou soutěže Manažer roku. Centropol Energy ovšem vyrostla prodejem elektřiny a zemního plynu maloodběratelům, přičemž mezi její marketingové strategie patří podomní prodej.
Kdo obcházel byty, domy a firmy, a jak dokázal uzavřít tisíce až statisíce smluv? Při důsledném pátrání narazíme na pojem outsourcing, který znamená vytěsnění zdrojů, tedy najímání levnějších externistů na vybrané činnosti.
Co je outsourcing?
Outsourcing je obchodní praxe spočívající v najímání externích subjektů k provádění služeb nebo vytváření zboží, které tradičně prováděli vlastní zaměstnanci a pracovníci společnosti. Outsourcing je praxe, kterou společnosti obvykle používají jako opatření ke snížení nákladů. Jako takový se může týkat široké škály pracovních míst, od zákaznické podpory přes výrobu až po back office.
Outsourcing byl poprvé uznán jako obchodní strategie v roce 1989 a v průběhu 90. let se stal nedílnou součástí podnikové ekonomiky.
Praxe outsourcingu je v mnoha zemích předmětem značných kontroverzí. Odpůrci tvrdí, že způsobuje ztrátu domácích pracovních míst, zejména ve výrobním sektoru. Zastánci tvrdí, že vytváří pobídku pro podniky a společnosti, aby alokovaly zdroje tam, kde jsou nejefektivnější, a že outsourcing pomáhá zachovat charakter volnotržní ekonomiky v globálním měřítku.
Porozumění outsourcingu
Outsourcing může podnikům pomoci výrazně snížit náklady na pracovní sílu. Když společnost využívá outsourcing, využívá k provedení určitých úkolů pomoc externích organizací, které nejsou s firmou spojeny.
Externí organizace obvykle nastaví se svými zaměstnanci jinou strukturu odměňování než outsourcingová společnost, což jim umožní dokončit práci za méně peněz. To v konečném důsledku umožňuje společnosti, která se rozhodla pro outsourcing, snížit své náklady na pracovní sílu.
Podniky se také mohou vyhnout výdajům spojeným s režijními náklady, vybavením a technologiemi.
Kromě úspory nákladů mohou společnosti využít strategii outsourcingu, aby se mohly lépe soustředit na hlavní aspekty podnikání. Outsourcing vedlejších činností může zvýšit efektivitu a produktivitu, protože jiný subjekt vykonává tyto menší úkoly lépe než samotná firma. Tato strategie může také vést ke zrychlení doby obratu, zvýšení konkurenceschopnosti v rámci odvětví a snížení celkových provozních nákladů.
Příklady outsourcingu
Největší výhodou outsourcingu je úspora času a nákladů. Výrobce osobních počítačů může nakupovat interní komponenty pro své stroje od jiných společností, aby ušetřil výrobní náklady. Právnická firma může ukládat a zálohovat své soubory pomocí poskytovatele cloudových výpočetních služeb, čímž získá přístup k digitálním technologiím, aniž by musela investovat velké částky do skutečného vlastnictví těchto technologií.
Malá společnost se může rozhodnout zadat vedení účetnictví účetní firmě, protože to může být levnější než zaměstnávat vlastního účetního. Jiné společnosti považují za výhodný outsourcing funkcí oddělení lidských zdrojů, jako jsou mzdy a zdravotní pojištění. Při správném použití je outsourcing účinnou strategií pro snížení nákladů a může dokonce poskytnout podniku konkurenční výhodu oproti soupeřům.
Centropol mluví o etických pravidlech, k Etickému kodexu se nepřipojil
Centropol Energy dlouhodobě deleguje část svého přímého prodeje na společnost Ranger Czech Republic a.s. Spolupráce prý probíhá podle pečlivě nastavených etických a kontrolních pravidel.
Pro úplnost dodejme, že Centropol Energy nepatří mezi signatáře Etického kodexu obchodníka s energiemi, sepsaného Energetickým regulačním úřadem. Centropol Energy outsourcuje prodej na externistu, který outsourcuje prodej na externisty, kteří outsourcují prodej na externisty.
Externí firmy si najímají externisty: Za podvodníka bude podomní prodejce
Za roky spolupráce obchodní zástupci pod záštitou Ranger Czech Republic a.s. přivedli k Centropol Energy mnoho desítek tisíc spokojených zákazníků. Jak jsou tedy možné zprávy o podvůdcích?
Například „zástupce opavské pobočky“ údajně inzeroval a nabízel práci „opisovače elektroměrů“, ale přitom hledal podomní podvodníčky, kteří polopravdami a dezinformacemi přimějí maximum lidí podepsat smlouvu na dodávku elektřiny.
Takže firma nese morální odpovědnost jenom za svoje kmenové zaměstnance, nikoli za svoje externí spolupracovníky?
Kontrolovat elektroměry a odběrné místo nemůže každý
Bylo snadné najít na portálu jobs.cz aktuální inzerát, podepsaný jménem jistého „zástupce opavské pobočky“- RANGER. Obchodní manažer hledal člověka pro „kontrolu stavu elektroměru elektrické energie“ a „kontrolu odběrného místa“.
Také bylo snadné zaslat na zveřejněnou e-mailovou adresu odpověď, vydávaje se za zájemce o práci „pro společnosti Ranger a Centropol Energy“. Autor inzerátu nic nerozporoval a obratem pozval domnělého uchazeče do Hradecké ulice v Opavě, dokonce připojil mapku. Ovšem nabízená práce přísluší pouze místní distribuční společnosti.
Naučná stezka dlážděná netransparentností a nečestným jednáním
Shrňme celý příběh. Nějaký podvodníček zveřejňuje klamavé inzeráty. Pravděpodobně už řadu let obelhává nezaměstnané lidi a odběratele energií. Vystupuje přitom jménem partnerských firem Ranger Czech Republic a.s. a Centropol Energy a.s., které však tvrdí, že podobné podvody znemožňují kontrolou přinesených smluv.
Kvůli outsourcingu skutečně lze říci, že za svoje činy nese odpovědnost jenom poslední externista najatý externistou externí firmy. Na druhou stranu, také on možná drobným dílkem přispěl na obnovu značek a mostků Köglerovy naučné stezky v Krásné Lípě.
Podomní prodej: Je to vždycky špatný nápad?
Prodej smluv na dodávky energií podomním prodejem je povolen v mnoha státech, kde byl deregulován trh s elektřinou a/nebo plynem pro zákazníky z řad domácností. Přestože existuje mnoho stížností na podomní prodej, je důležité si uvědomit, že ne všichni podomní prodejci jsou nepoctiví.
Někteří prodejci jsou upřímní a poctiví a mnozí maloobchodní dodavatelé energií jsou schopni poskytnout úspory. O pozitivních zkušenostech s podomním prodejem však často neslyšíme, protože většina lidí má tendenci zveřejňovat pouze negativní hodnocení.
Přesto obecně nedoporučujeme podepisovat smlouvy o dodávkách energií u dveří. Proč? Když podepíšete smlouvu o dodávkách energií u dveří – pokud nejste odborník na energie, který již zná svou přesnou měsíční spotřebu spolu se všemi ostatními nabídkami na trhu (poněkud nepravděpodobné!) – nebudete mít čas porovnat všechny své možnosti a vědět, že jste se rozhodli správně.
Pokud k vám přijde prodejce energií a snaží se vás přimět k podpisu smlouvy, měli byste ho požádat, aby vám informace o smlouvě nechal v písemné podobě, abyste si ji mohli před podpisem ještě promyslet. Vzhledem k tomu, že většina tarifů s pevnou sazbou se pohybuje v rozmezí jednoho až dvou let, neměla by být vaše volba dodavatele energie rychlým rozhodnutím!