Kvalitní dodavatel elektřiny nebo zemního plynu se pozná nejen podle lákavých cen. Důležitá je také úroveň zákaznického servisu. Než si člověk vybere svého dodavatele, vyplatí se zjistit si více, než jen cenu služeb.
Pomoci lidem k odběru levných energií je hlavním cílem tohoto webu. Kalkulačka elektřiny a kalkulačka plynu přehledně srovnají všechny dostupné nabídky, aby každý pohodlně a bezpečně našel nejlacinější tarif pro svoji domácnost.
Peníze však nejsou jediným měřítkem spokojenosti. Proto je uváděno komplexní hodnocení dodavatelů energií, ve kterém hrají roli také obchodní podmínky a další kritéria.
Vždyť komunikace mezi obchodníkem a zákazníkem není ukončena uzavřením smlouvy, obzvláště pokud jde o dodávku elektřiny a zemního plynu. Soulad mezi cenovou nabídkou a poptávkou je nutným základem. Co však když člověk bude chtít například reklamovat fakturu?
Má dodavatel vůbec kamennou pobočku v kraji a provozuje bezplatnou zákaznickou linku? Lze záležitost vyřídit jednoduše prostřednictvím internetu?
Na vstřícné komunikaci záleží nejenom v osobním životě, a proto je důležitou součástí komplexního hodnocení dodavatelů také zákaznický servis.
Řada dodavatelů nemá kamennou pobočku
Kupodivu málokterý dodavatel provozuje více než jednu kamennou pobočku. Pokud člověk preferuje osobní kontakt a nechce jezdit za hranice svého kraje, množina alternativ se výrazně smrskává.
I anketa mezi známými osobnostmi ostatně potvrdila, že vzdálenost od nejbližšího zákaznického centra hraje při výběru dodavatele roli.
Všichni prodejci elektřiny a plynu umožnují svým zákazníkům telefonický kontakt, ovšem pouze někteří uvádějí, kdy přesně jsou „na drátě“. Navíc málokterá linka je bezplatná, což se pozná podle toho, že začíná trojčíslím 800.
Chybějící e-maily mohou být nepříjemné
Korektnější je, když dodavatel zveřejní svoji e-mailovou adresu, protože webový formulář neřekne, zda byla zpráva skutečně doručena adresátovi.
Standardem jsou vlastní webové stránky, avšak málokdy je zužitkován celý jejich potenciál. Nadále dokonce existují případy, kdy dodavatel nezveřejňuje svou e-mailovou adresu.
Zákazník může zadat dotaz leda do formuláře. Avšak po jeho odeslání neví jistě, zda zpráva skutečně dorazila do adresátovy schránky. Pouze vzácně je na webových stránkách dodavatelů k nalezení zákaznický portál, který bývá oboustranně výhodný.
Pro klienta je komfortní, když může prostřednictvím svého účtu požádat například o změnu měsíčních záloh. Pro dodavatele není tolik nákladná obsluha zákaznického centra nebo telefonické linky.
Jednoduchým a efektivním způsobem, jak navázat komunikaci mezi provozovatelem a návštěvníkem webu, je chat. Okýnko s nabídkou okamžité konzultace je sofistikované.
Nedoceněnou aplikací je dále Skype. Zákazníci jsou nuceni vytáčet nákladné telefonní linky v době, kdy k hovoru postačuje internetové připojení. Dodavatelé většinou nemají ani trpělivost aktualizovat svoji stránku na Facebook.com.
Přitom sdílení třeba jenom tiskových zpráv na sociální síti stojí málo energie.
Velké porovnání zákaznického servisu
Perfektní zákaznický servis má podle žebříčku 12 prodejců elektřiny a plynu, avšak definitivní hodnocení je na klientech. Všechny kontakty na dodavatele jsou uvedeny pod článkem.
Komplexní hodnocení dodavatelů je odstupňováno tak, aby byli vyzdviženi prodejci, kteří jsou vstřícnější a korektnější ke svým zákazníkům. Jak se srovná zákaznický servis, jenž patří mezi nejdůležitější kritéria?
Ohodnotí se dodavatelé podle toho, jak širokou škálu komunikačních kanálů používají. Čím více je cest, kterými lze sdělit svoji stížnost nebo otázku, tím lépe. Plný počet bodů si zaslouží leda prodejce energie, který splňuje následující požadavky:
- provozuje alespoň jednu kamennou pobočku a uvádí její otevírací dobu (ano = 1 bod)
- provozuje telefonní linku a uvádí, ve které hodiny je na příjmu (ano = 1 bod)
- má vlastní webové stránky (ano = 1 bod)
- na webových stránkách veřejnosti prozrazuje svoji e-mailovou adresu (ano = 1 bod)
- webovky nabízejí konzultaci formou chatu (ano = 1 bod)
- mezi kontaktními údaji nechybí uživatelské jméno v aplikaci Skype (ano = 1 bod)
- průběžně aktualizuje svoji stránku na síti Facebook.com (ano = 1 bod)
Pro potřeby tohoto portálu kategorizujeme dodavatele následovně:
- celkem 0 bodů = nevýhodný zákaznický servis (0 %)
- celkem 1 bod = podprůměrný zákaznický servis (20 %)
- celkem 2 body = průměrný zákaznický servis (40 %)
- celkem 3 body = dobrý zákaznický servis (60 %)
- celkem 4 body = výborný zákaznický servis (80 %)
- celkem 5 a více b. = perfektní zákaznický servis (100 %)
S nulovým počtem bodů neskončil nikdo.
SROVNÁNÍ dodavatelů elektřiny a plynu PODLE ZÁKAZNICKÉHO SERVISU
Dodavatel | Kamenné pobočky | Zákaznická linka |
Amper Market | 800 701 313 (po-čt v 9-17 h, pá v 9-16h) | |
Armex Energy | 412 154 154 (PO-PÁ 7:30 – 17 h) | |
Blue-Gas | Praha: Lublaňská 48 (po-pá v 13-16 h) | 844 445 566 (dobu neuvádí) |
Central Energy | 800 900 722 (dobu neuvádí) | |
Centropol | Ústí nad Labem: Vaníčkova 1594/1 (po, st, čt v 9-17 h; út, pá v 8-16 h) | 478 575 555 (po-pá v 8-18 h) |
Corasta | Praha: Pod Pekárnami 878 / 2 | 222 260 611 (8-16 h) |
ČEZ Prodej | pobočky v desítkách měst po celé ČR | 840 840 840 (dobu neuvádí) |
ČM Energetika | 260 261 262 (po-pá v 8:30-17:30 h) | |
E.ON Energie | 800 773 322 (po-pá v 7-20 h) | |
Elimon | 474 720 240 (po-pá v 8-16:00 h) | |
Eneka | 606 789 733 (po – pá 9 -15 h) | |
Energie2 | 272 766 697 (po – pá 10 – 16 h) | |
Energy Bees | 384 971 234 (dobu neuvádí) | |
Engas | 544 500 408 (dobu neuvádí) | |
EP Energy Trading (epet) | 255 707 099 (po-pá v 8-17 h) | |
Fonergy | Uherské Hradiště: Stojanova 1336 (po-pá v 8-17 h) | 840 100 303 (po-pá v 8-16 h) |
Gas International | 533 427 300 (po-pá v 9-17h) | |
Global Energy | České Budějovice: Lannova 47 (po-pá v 9-12:30 a 13-17 h) | 841 111 841 (po-pá v 8:30-17:00) |
Halimedes (Plynule.cz) | 841 222 841, 222 511 966 (po-pá v 9-16 h) | |
LAMA energy | 553 759 669 (po-pá v 8-18 h) | |
Optimal Energy | 724 201 670 (dobu neuvádí) | |
Quantum | 517 302 810 (po – pá 7 – 15.30) | |
Pražská energetika | Praha: Jungmannova 36/31 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-12 h) Praha: Vladimírova 64/18 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-12 h) | 840 550 055 (po–pá v 7–19 h) |
Pražská plynárenská | Praha: Jungmannova 36/31 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-12 h) Praha: U Plynárny 500 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-12 h) Kladno: Osvobozených politických vězňů 379 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-16 h) Ústí nad Labem: Mírové náměstí 208/35 (po, st v 9-12 a 13-17h; út, čt v 13-17 h) Hradec Králové: Gočárova třída 133/71 (po, st v 9-12 a 12:30-17 h; út, čt v 9-14:30 h) | 840 555 333 (po–pá v 7–19 h) |
Primagas | 800 736 736 (dobu neuvádí) | |
Right Power Energy (Bicorn) | 558 889 666 (domácnosti), 555 120 300 (podnikatelé) | |
Innogy (RWE Energie) | pobočky v desítkách měst po celé ČR | 800 113 355 (nostop) |
SPP CZ | 515 500 200 (po-pá v 8 -16 h) | |
ST Energy | 222 741 022 (po-pá v 9 -16 h) | |
Vemex Energie | Praha: Újezd 600/1 (po-čt v 9-18 h; pá v 9-14h) | 800 400 420 (po-pá 8 -18 h) |
Yello Energy | 267 056 704 (po-pá 9 – 17 h) |
Pozn.: Uváděny jsou pouze kamenné pobočky, jejichž pravidelná otevírací doba je zveřejněna na webu dodavatele.
Uváděny jsou pouze e-mailové adresy, které jsou zveřejněny na webu příslušného dodavatele. Facebookový profil je považován za aktualizovaný, pokud na něm přibyl nový status alespoň během posledního měsíce.