Dodavatelé energie – srovnání podle počtu zákazníků

V roce 2010 začaly domácnosti houfně odcházet od velkých dodavatelů elektřiny a plynu a přešly k jinému operátorovi. Tento trend se nezastavil ani v roce 2011. Jak se vloni změnily počty zákazníků jednotlivých dodavatelů?

Ke změně dodavatele přistupuje stále více zákazníků, zejména z řad domácností. Zatímco za rok 2010 změnilo dodavatele elektřiny na 184 000 domácností a nového dodavatele plynu zvolilo na 85 000 zákazníků.

V roce 2011 přešlo podle statistik Operátora trhu (OTE) k jiné energetické společnosti na elektřinu přes 374 000 domácností a kolem 360 000 klientů se rozhodlo vyměnit svého dodavatele plynu.

Nárůst změn dodavatele byl tak za rok 2011 v segmentu elektřiny dvojnásobný, u plynu pak více než čtyřnásobný. Jak to tedy nyní vypadá s počty zákazníků jednotlivých dodavatelů?

Alternativní dodavatelé elektřiny rychle rostou

Energetičtí giganti ČEZ, E.ON a Pražská energetika (PRE) mají samozřejmě zákazníků stále nejvíce. ČEZ zásobuje elektřinou cca 44 % všech zákazníků v ČR, E.ON měl v první polovině roku 2011 cca 1,3 milionu klientů a Pražská energetika (PRE) dodávala elektrickou energií do zhruba 588 000 domácností.

Největšími alternativními dodavateli v oblasti dodávky elektřiny domácnostem byly v prvním čtvrtletí společnosti Bohemia Energy s téměř 160 000 zákazníky a Centropol Energy, kde se počet klientů vyšplhal ke 138 000. Na třetím místě pak byla společnost Bicorn.

Na přelomu června a července 2011 se pak největším alternativním dodavatelem elektřiny na trhu v ČR stala společnost Centropol Energy. Začátkem prázdnin totiž Centropol Energy překročil hranici 178 000 odběrných míst a předstihl tak doposud vedoucí společnost Bohemia Energy.

Centropol Energy získal podle svého vyjádření nejvíce nových zákazníků na elektřinu v lednu a pak později v srpnu, kdy ke společnosti přešlo více než 17 000 odběratelů.

Počet zákazníků poklesl u všech dominantních dodavatelů elektřiny

Ve druhé polovině roku 2011 se začala projevovat tendence českého energetického trhu, která podle odborníků kopíruje vývoj na německém trhu, jenž se otevíral několik let předtím. „Zatím jednoznačně dominují přechody od velkých dodavatelů ve prospěch alternativních obchodníků s energiemi.

Alternativní prodejci zatím demonstrují svou výhodnost ve vztahu k regionální dominantní společnosti, nikoliv vůči sobě navzájem. Tato fáze teprve přijde po stabilizaci trhu,“ objasňuje energetický analytik z poradenské společnosti ENA. Podle něj budou dominantní hráči ještě rok až dva spíše ztrácet, i když se tempo změn bude zpomalovat.

Vyjádřeno v číslech, energetickým gigantům počty zákazníků mírně poklesly. Společnost ČEZ má nyní cca 3,4 miliónu zákazníků, PRE kolem 560 000 odběratelů a E.ON zásobuje elektřinou zhruba 1,2 milionu domácností.

Ke konci roku 2011 se ukázalo, že svou pozici posilují další alternativní dodavatelé elektřiny. Kromě Centropol Energy a Bohemia Energy, kteří jsou z nich co do počtu zákazníků největší, výrazně narostl počet klientů Českého Energetického Centra, RWE Energie či společností Bicorn, Vemex EnergieUnited Energy Trading.

Podle vyjádření odborníků z Českého Energetického Centra pak bude pokračovat konsolidace trhu, která s sebou přinese další zostřování konkurence.

K alternativním dodavatelům plynu přechází stále více zákazníků

V dodávkách plynu samozřejmě opět vedou dominantní dodavatelé. Skupina RWE zásobovala v první polovině roku 2011 plynem dohromady více než 2,3 milionu zákazníků, Pražská plynárenská přes 432 000 (stav k 31. 12. 2010) a E. ON asi 110 000 odběratelů.

Co se týče alternativních dodavatelů plynu, na prvním místě žebříčku byla v prvním čtvrtletí roku 2011 Bohemia Energy s téměř 84 000 klienty.

Ve druhém kvartálu se v oblasti dodávek plynu začala výrazně prosazovat společnost ČEZ, která na konci června 2011 dodávala plyn již do více než 73 000 odběrných míst, a začala tak dotahovat na dosud bezkonkurenčně největšího alternativního dodavatele plynu, společnost Bohemia Energy.

Počet zákazníků na plyn rychle rostl v první polovině loňského roku také u společností Centropol, České Energetické centrum, Lama energyVemex Energie

Nejvíce zákazníků ubylo společnosti RWE

Druhá polovina roku 2011 přinesla minimálně pro jednoho z dominantních dodavatelů plynu podobné tendence jako pro velké dodavatele elektřiny. Pokles počtu zákazníků zaznamenala především společnost RWE, která nyní udává celkový počet 2,1 milionu zákazníků.

Pražská plynárenská se drží víceméně na stejných číslech a společnosti E.ON pak oproti první polovině roku čísla dokonce vzrostla.

Na trhu se také objevila řada dalších alternativních dodavatelů plynu, kteří co do počtu zákazníků rychle rostou. Mezi jinými jmenujme například společnosti United Energy Trading, Bicorn, Plynule.cz, Gas International či Elimon.

Celkově nejvíce domácností, které v loňském roce měnily svého dodavatele plynu, přešlo ke společnosti ČEZ. Jen za rok 2011 získal ČEZ téměř 100 000 nových zákazníků na plyn. Právě ČEZ nyní patří společně s Bohemia Energy k největším alternativním dodavatelům plynu.

Většina oslovených alternativních dodavatelů se pak shoduje, že v posledních několika měsících roku 2011 zaznamenali zvýšený zájem o přechod s odběrem plynu i elektřiny.

Na co se zaměřit při výběru dodavatele energie?

Přejít k novému dodavateli energií je jednoduché, ale najít toho správného může být docela oříšek. Zde je pět hlavních věcí, které je třeba při výběru nového dodavatele energií zvážit:

Zkontrolujte, zda dodavatel energie slouží a zda má licenci ve vašem státě. Zemní plyn, elektřina, solární energie nebo obnovitelné zdroje? Zjistěte, jakou energii bude vaše domácnost potřebovat, a podívejte se, zda dodavatel nabízí tento zdroj energie v rámci vašeho státu. Zjistěte si také, zda cena zahrnuje státní daň z prodeje nebo jiné daně, poplatky či platby. Pokud vám dodavatel předkládá informace srozumitelně, měly by být tyto informace snadno dostupné.

Analyzujte své současné náklady. Když porozumíte nákladům na energii pro vaši domácnost nebo malou firmu, budete lépe připraveni vybrat nového dodavatele energie, který bude vyhovovat vašim potřebám. Podívejte se, kolik jste dosud utráceli. Než začnete zkoumat ceny jiných dodavatelů, vytáhněte si nedávný výpis z místní energetické společnosti nebo od současného konkurenčního dodavatele.

Zvažte historii dodavatele. Je konkurenční dodavatel, o kterém uvažujete, dobře zavedený? Má licenci na poskytování služeb ve vašem státě? Pokud má dodavatel licenci na poskytování služeb ve vašem státě, číslo licence by mělo být snadno k nalezení u vaší státní komise pro veřejné služby.

Hledejte seriózní zákaznický servis. Hledejte společnost, která nabízí skvělý zákaznický servis a pohotově odpovídá na dotazy. Zeptejte se svých přátel na Facebooku nebo jiných sociálních sítích, zda využívají služby konkrétního dodavatele a jak se jim líbí, nebo sledujte společnost na sociálních sítích a podívejte se na historické trendy, zda se objevují nějaké stálé stížnosti.

Využijte své právo volby. Prozkoumejte a najděte ceny, které budou odpovídat vašemu rozpočtu, od společnosti, na kterou se můžete spolehnout. Zjistěte, jaké mohou být vaše potenciální úspory při změně dodavatele energií. Pečlivě si prostudujte ceny a plány a také podmínky zvažovaného plánu.

Délka plánu

Dalším sůležitým rozlišujícím faktorem při výběru poskytovatele energie je délka tarifu. Výběr tarifu na šest, dvanáct, čtyřiadvacet nebo šestatřicet měsíců může být zastrašující. To, zda si vyberete krátkodobý nebo dlouhodobý plán, závisí pouze na vaší ochotě riskovat.

Pokaždé, když se přihlásíte k tarifu s pevnou sazbou, zavazujete se k této sazbě po celou dobu trvání tarifu. Pokud plán opustíte před jeho vypršením, obvykle se na vás vztahuje poplatek za předčasné ukončení. (Je uveden přímo na štítku s údaji o elektřině, což je část drobného písma, které mnoho lidí nečte).

V souvislosti se sazbami je třeba mít na paměti, že ceny za krátkodobé tarify jsou o něco vyšší než sazby za dlouhodobé tarify.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang