Příběhy internetových miliardářů zní občas neuvěřitelně. Před časem jsme psali o Jacku Maovi, zakladateli společnosti Alibaba. Ten se třeba neváhá označit za hlupáka. Ještě než zbohatnul, odmítl ho zaměstnat i řetězec KFC, a to jako prodavače.
Tento příběh je v něčem podobný. Jan se v roce 1976 narodil v ukrajinském Kijevě do židovské rodiny. V jeho šestnácti letech se jeho matka s babičkou rozhodly přestěhovat do Kalifornie.
Rodina dostala malý sociální byt a šestnáctiletý Jan si musel najít brigádu, aby přispěl do rodinného rozpočtu. Pracoval jako uklízeč v samoobsluze. Jeho otec zůstal na Ukrajině a za pět let umřel. Za další tři roky zemřela i jeho matka. Výchozí podmínky nic moc, že?
V 18 letech se začal zajímat o programování a zapsal se na San Jose State University. Zároveň si ale musel najít i práci. Poštěstilo se mu získat místo security testera v Ernst & Young. V roce 1997 potkal Briana Actona a následně společně pracovali v Yahoo.
Zůstali tam celých 10 let a pak si na rok vzali volno, které strávili cestováním po Jižní Americe a hraním ultimate frisbee. Pak nastal čas návratu do pracovního procesu. Najít novou práci se jim v době zuřící finanční krize moc nedařilo. V jednu chvíli se oba ucházeli o místo u Facebooku, ale neuspěli.
S jejich výhlídkami to nevypadalo příliš růžově. Zejména Acton si uvědomoval, že už mu táhne na čtyřicítku a leckdo by mohl označit za ztroskotance.
Přesto si dokázal udržet optimismus a na svůj neúspěch u přijímacího pohovoru u Facebooku reagoval ve svém, dnes již legendárním tweetu takto: „Facebook mě odmítnul. Byla to skvělá příležitost potkat fantastické lidi. Těším se na další životní dobrodružství.“
Oba programátoři nakonec zhmotnili heslo „Pokud nenacházíš cestu, tak si ji postav“. V lednu 2009 si koupil iPhone a došlo mu, že teprve půl roku starý App Store má potenciál vytvořit úplně nové odvětví – obor mobilních aplikací.
Jan dostal nápad na aplikaci, kterou dnes celý svět zná pod názvem Whats App. Zpočátku měla aplikace spoustu much, které se ale naštěstí rychle podařilo vychytat. Pět let poté firmu WhatsApp Inc. koupil právě Facebook, a to za astronomických 19 miliard dolarů.
Prodej firmy ukul Acton na večeři se zakladatelem Facebooku, Markem Zuckerbergem. Co říkal Zuckerberg na to, že tyto bezesporu šikovné chlapíky jeho personální kdysi odmítlo, není známo.
P.S. Mimochodem s Actonem nebyli v době prodeje jedinými podílníky Whats Appu. Jedním z akcionářů byla i venture kapitálová společnost Sequoia Capital, která do WhatsApp v roce 2011 vložila 8 milionů dolarů výměnou za více než 15% akcií. Návratnost investice je závratná. Aktuální hodnota tohoto podílu se odhaduje na 3,5 miliard dolarů.
Historie Facebooku
Facebook je bezpochyby jednou z nejoblíbenějších sociálních sítí 21. století. Stal se nedílnou součástí života mnoha lidí a změnil způsob komunikace po celém světě. Málokdo však zná historii jeho vzniku.
V únoru 2004 založil student Harvardu Mark Zuckerberg webovou stránku „Thefacebook“, která sloužila jako online adresář studentů, jenž pomáhal spolužákům se vzájemně propojit. Stránka se okamžitě stala hitem a rychle se rozšířila po kampusech v USA. V červnu 2004 měl Facebook 1 milion uživatelů a začala nová éra online sociálních sítí.
Stránka prošla v průběhu let různými změnami. Do roku 2005 umožňovala uživatelům zveřejňovat fotografie, vytvářet události a vstupovat do skupin. Současně společnost změnila svůj název z Thefacebook na Facebook. V roce 2006 byla přidána funkce „News Feed“, která uživatelům umožnila snadněji zobrazovat aktualizace od svých přátel a rodiny.
V roce 2007 Facebook spustil svou platformu, která umožnila vývojářům vytvářet v rámci webu aplikace. Ve stejném roce společnost otevřela členství všem, kdo mají e-mailovou adresu. Začala také registrovat inzerenty a spustila svůj první reklamní systém nazvaný Facebook Ads nebo tako Facebook Market.
V následujícím roce Facebook provedl řadu změn. Přepracoval svůj design, zvýšil informativnost profilových stránek a přidal tlačítko „To se mi líbí“. Zavedl také svou první službu pro zasílání zpráv, která uživatelům umožnila vzájemný chat.
Původně byl Facebook k dispozici pouze v angličtině, ale postupně začal přidávat podporu dalších jazyků. Do roku 2012 byl k dispozici ve více než 70 jazycích a měl více než 1 miliardu registrovaných uživatelů. Bylo jasné, že globální dosah Facebooku se stal nepopiratelným.
Globální přítomnost Facebooku se jen zvětšovala a v průběhu této cesty provedl řadu akvizic, například Instagram v roce 2012 a WhatsApp v roce 2014. Facebook dodnes zůstává jednou z nejmocnějších společností v oblasti technologií a klíčem k novému způsobu komunikace.
Zajímavosti o Facebooku
Facebook je jednou z největších sociálních sítí na světě s více než 2,7 miliardy aktivních uživatelů měsíčně! V průběhu let nás tato populární platforma sblížila s našimi přáteli a rodinami bez ohledu na to, jak jsou od sebe geograficky vzdáleni. Kolik toho ale o této stránce skutečně víme? Zde je několik zajímavých faktů o Facebooku, které jste možná nevěděli!
- První akvizicí Facebooku byl Instagram
V roce 2012 získal Mark Zuckerberg a tým Facebooku Instagram za neuvěřitelnou 1 miliardu dolarů, což z něj udělalo jednu z nejdražších akvizic sociální sítě. V té době měl Instagram pouze 30 milionů registrovaných uživatelů, přesto stál tolik peněz! Ukázalo se, že to byl pro Facebook úžasný tah, protože Instagram má nyní více než 1 miliardu uživatelů a navíc je to platforma, na které je stále populárnější vydělávání na Instagramu.
- Facebook začínal jako vysokoškolská síť
Původně se tato platforma sociálních médií jmenovala „Thefacebook“ a byla navržena jako síť pouze pro vysokoškolské studenty. Mark Zuckerberg ji vytvořil během studií na Harvardu. Navrhl ji jako způsob, jak se spojit se svými spolužáky. Jak se k ní připojovalo stále více studentů, síť se rozrůstala a nakonec se rozšířila na lidi všech věkových kategorií.
- Facebook má věkový limit
Abyste se mohli připojit ke službě Facebook, musí vám být alespoň 13 let. Není to jen z důvodu bezpečnosti, ale také kvůli přísnému dodržování „zákona o ochraně soukromí dětí na internetu“ (Children’s Online Privacy Protection Act, COPPA).
- Barevné schéma Facebooku bylo náhodné
Ikonický modrý odstín, který platformu charakterizuje, nebyl záměrný. Ve skutečnosti šlo o krok, který měl Marku Zuckerbergovi ušetřit rozhodování o tom, jakou barvu chce ve schématu webu použít. Jak se ukázalo, trpí červeno-zelenou barvoslepostí, což znamená, že není schopen rozlišovat barvy.
- Facebook se málem jmenoval jinak
Když Mark Zuckerberg a jeho tým přemýšleli o názvu webové stránky, málem se shodli na názvu „The Face Book“. Ale naštěstí si to rozmysleli a zůstali u jednoduchého „Facebook“, který známe a milujeme dnes.
Facebook od svých skromných začátků ušel rozhodně dlouhou cestu. Nyní je jednou z nejoblíbenějších platforem na světě, která uživatelům umožňuje zůstat ve spojení se svými blízkými. Doufáme, že vás tato zábavná fakta o Facebooku zaujala!