O2 Czech Republic miliardáře Kellnera je na prodej. Ne, nejedná se o žádnou další žhavou spekulaci. Je to zpráva, která je již nějaký ten pátek stará. Tomu, kdo alespoň trochu sleduje tento titul, by to mělo být již dávno jasné. Proč?
Majitel O2, Kellnerův PPF, totiž nebuduje značku. Naprostá většina pozorovatelů po koupi O2 přemýšlela, jak se nová akvizice Petra Kellnera bude jmenovat. Nabízela se různá jména, která by hledala synergii s jinými podniky českolipského rodáka.
Spekulovalo se třeba o Air Mobilu. Někdo zase mohl tipovat návaznost na jméno skupiny (např. PPF Phone). Nic takového se ale nestalo. PPF si namísto toho prodloužil pronájem značky bývalého vlastníka telekomunikační společnosti, nespokojenými zákazníky druhdy posměšně nazývané „nuly na druhou“.
Kellner ihned po převzetí O2 začal, podle slov novinářů, „řezat maso“. Zeštíhlil rozbujelý management a administrativu, vysoké platy a odměny byly osekány. Podnik proslulý svojí neefektivitou a příšerným zákaznickým servisem zažil kapitalistický průvan.
I menšinoví akcionáři měli stažené zadnice. Po akvizici O2 Kellner nejdříve mazaně svými drsnými kroky vystrašil velkou část minoritářů. Tím zčásti dosáhl masivního propadu až na 170 Kč za akcii, v jehož průběhu masivně skupoval další balíky akcií O2.
Velké balíky akcií prodávaly i fondy z čistě technických důvodů. Pak došlo k rozdělení společnosti. Na CETIN, která převzala infrastrukturu O2 a mohla již bez problémů přijímat dotace z EU, a „zbytkovou“ O2. O2 se dále obchoduje na hlavním trhu pražské burzy.
Okamžitě po rozdělení, jakoby mávnutím kouzelného proutku, začaly akcie obou pohrobků růst. I CETIN byl obchodován, na RM-Systému i vedlejším trhu pražské burzy. Výkup akcií CETINu se uskutečnil za cenu podobnou ceně akcií O2 těsně před rozdělením. Kdo vytrval, slavil velké úspěchy.
Cokoliv mu přinesla „zbytková“ O2, byl vlastně bonus. Kdo nakoupil před rozdělením a vytrval, realizoval v řádu měsíců pohádkové zhodnocení o 150 %. Na skvělou příležitost krátce před rozdělením upozorňovali dobře známí titáni investiční publicistiky, Miroslav Motejlek i Jan Barta. Komu čest, tomu čest.
Pojďme se ale vrátit k absenci budování vlastní značky. Již rok po akvizici, v listopadu 2014, PPF rozhodl, že uplatní opci na prodloužení doby, po kterou může v ČR a na Slovensku používat značku O2.
Dlouhá doba umožňuje Kellnerově PPF pohodlné hledání štědrého kupce. Průběžná prohlášení PPF či O2 není třeba brát příliš vážně. Existuje pouze minimální šance, že si PPF O2 ponechá. To „hrozí“ v případě, že žádný kupec nenabídne Kellnerovi kupní cenu, která by jej uspokojila, a PPF bude protahovat hledání kupce natolik dlouho, že přijde krize, která většinou přichází koncem desetiletí.
Na trhu je však spousta levných peněz a spousta velkokapitalistů řeší pro většinu lidí absurdní otázku. Co s penězi? A navíc zde máme hospodářský vzestup. Zdá se mi nepravděpodobné, že by žádný ze zájemců nepostavil na stůl pomyslný pytel peněz, který by se Kellnerovi nezalíbil. A my můžeme jen spekulovat, zda tento kupec bude mluvit čínsky, rusky, anglicky či jinou řečí.
TIP: Akciím firmy O2 se věnuje článek o Kitd diskuzi.
Přejme novému vlastníkovi dobře vyjednané podmínky při akvizici. Zbytková O2 totiž tak trochu připomíná ojetinu vykoupenou v AAA AUTO. Levně nakoupenou, možná lehce vytuněnou, možná jen šikovně naleštěnou. Jaký bude další osud ojetiny, je ve hvězdách.
Nezapomínejme, že O2 si infrastrukturu, tolik potřebnou pro fungování mobilního operátora, pouze pronajímá. Nejde jenom o sazby za pronájem, jde třeba i o to, zda si PPF nepostaví nového operátora, který bude infrastrukturu CETINu používat souběžně s firmou, která se stále ještě jmenuje O2 Czech Republic.