Cena je klíčovou otázkou spojenou s investováním na finančních trzích. Aktuální ceny z různých trhů lze znázornit jak v číselném vyjádření, tak v podobě grafů zachycujících historické i současné ceny na vybraných trzích uprostřed.
Aktuální cenu daného finančního instrumentu obvykle představují nejméně tři parametry:
- Symbol trhu – např. EUR/USD pro trh s měnovým párem euro vůči dolaru nebo F.GOLD pro cenu komodity v podobě zlata
- Poptávka – nejvyšší cena, za kterou obchodník může prodat kontrakt na daném trhu, tj. vstoupit do krátké pozice
- Nabídka – nejnižší cena, za kterou může obchodník koupit kontrakt na daném trhu, tj. vstoupit do dlouhé pozice
Jinými slovy, kdykoli obchodník uvažuje o možném otevření dlouhé pozice nebo uzavření krátké pozice, která již byla otevřena, bude ho zajímat nabídková cena.
Cena poptávky
Pokud obchodník chce otevřít novou krátkou pozici nebo uzavřít již otevřenou dlouhou pozici, sleduje cenu poptávky.
- Čas – čas poslední změny ceny, tento údaj je užitečný zejména na méně likvidních trzích.
- Poptávka minimální a maximální – nejnižší a nejvyšší doposud dosažená cena poptávky během aktuálního dne.
- Nabídka minimální a maximální – nejnižší a nejvyšší doposud dosažená cena nabídky během aktuálního dne.
Dalším důležitým pojmem je spread – rozdíl mezi cenou poptávky a nabídky. Spread se udává v bodech. Nejoblíbenější trhy mají zpravidla také nejnižší spready z důvodu vysoké likvidity způsobené zájmem investorů.
Co je Spread?
V případě akcií se spreadem rozumí rozdíl mezi nákupní cenou (nejvyšší cena, kterou je kupující ochoten za akcie zaplatit) a prodejní cenou (nejnižší cena, kterou je prodávající ochoten za akcie akceptovat) v daném okamžiku.
Spread představuje náklady na obchodování s akciemi a může se lišit v závislosti na faktorech, jako jsou podmínky na trhu, likvidita a objem obchodů. Menší rozpětí je obecně považováno za výhodnější, protože naznačuje větší likviditu a snadnější obchodování s akciemi.
Příklad
Příkladem je situace, kdy je na trhu s měnovým párem EUR/USD uvedena cena poptávky a nabídky takto: 1,4020/1,4022. V takovém případě se spread bude rovnat rozdílu, tj. 1,4022 – 1,4020 rovná se 0,0002. Jinými slovy, spread se rovná 2 bodům. Další případy:
- GBP/USD – 1,6059/1,6062 – spread se rovná 3 bodům
- ZLATO – 1600,20/1600,90 – spread se rovná 70 bodům
Pro rozhodnutí, zda jsou podmínky na daném trhu atraktivní, by měl být spřed porovnán s volatilitou trhu ve zvoleném časovém úseku. Obecně platí, že čím je volatilita nižší a časový horizont kratší, tím důležitější je hodnota spreadu.
Spread a do jisté míry swapové body zpravidla představují jediné náklady na nástroje CFD. Hodnota spreadu se přímo vztahuje k likviditě a volatilitě daného trhu.
Co ovlivňuje nabídku a poptávku na trzích?
Nabídku a poptávku na trhu ovlivňuje několik faktorů:
- Cena: Nejpřímější a bezprostřední vliv na nabídku a poptávku má cena určitého zboží nebo služby. Když se cena výrobku zvýší, dodavatelé jsou zpravidla ochotni vyrábět více tohoto výrobku, což vede ke zvýšení nabídky. Na druhé straně vyšší ceny často odrazují kupující, čímž se snižuje poptávka.
- Příjmy spotřebitelů: Příjmy spotřebitelů ovlivňují jejich kupní sílu a následně i poptávku po zboží a službách. Vyšší úroveň příjmů často vede ke zvýšené poptávce po luxusním zboží, zatímco nižší úroveň příjmů může vést ke zvýšené poptávce po levném zboží.
- Počet obyvatel: Počet a tempo růstu obyvatelstva ovlivňují nabídku i poptávku. Větší počet obyvatel obecně vede ke zvýšení poptávky po zboží a službách, zatímco pokles počtu obyvatel může vést k poklesu poptávky.
- Vkus a preference spotřebitelů: Změny spotřebitelských preferencí mohou silně ovlivnit poptávku na trhu. Pokud například spotřebitelé začnou preferovat zdravější potraviny, může se zvýšit poptávka po ekologických nebo přírodních produktech, zatímco poptávka po zpracovaných nebo nezdravých potravinách může klesnout.
- Náhradní zboží: Dostupnost a ceny substitučního zboží mohou ovlivnit poptávku po určitém výrobku. Když se zvýší cena substitučního zboží, mohou spotřebitelé přejít na podobnou, ale levnější alternativu, což vede ke snížení poptávky po původním výrobku.
- Komplementární zboží: Podobně může být poptávka po určitém výrobku ovlivněna dostupností a cenami komplementárních statků. Doplňkové zboží jsou výrobky, které se používají společně, například tiskárny a inkoustové náplně. Pokud se sníží cena tiskáren, může to vést ke zvýšení poptávky po doplňkových inkoustových kazetách.
- Vládní nařízení a politiky: Vládní politiky, jako jsou daně, dotace a regulace, mohou mít významný vliv na nabídku a poptávku. Například uvalení vyšších daní na určité výrobky může snížit jejich poptávku, zatímco poskytování dotací může zvýšit nabídku určitého zboží.
- Technologický pokrok: Technologický pokrok může ovlivnit nabídku i poptávku na trhu. Nové technologie často vedou ke zvýšení efektivity výroby, což může mít za následek větší nabídku a nižší ceny. Kromě toho může technologický pokrok vést také k vývoji zcela nových výrobků, což vytváří nové zdroje poptávky.
Tyto faktory mimo jiné vzájemně ovlivňují rovnováhu nabídky a poptávky na trhu. Vztah mezi nabídkou a poptávkou určuje cenu a množství zboží a služeb směňovaných na trhu.