Předmět podnikání – co to je a jak se liší od předmětu činnosti?

Při zakládání vlastního podnikání by měl být mimo jiné jasně vymyšlen a definován předmět podnikání, tedy obor nebo činnost, kterou bude živnostník provozovat. Správně definovaný předmět podnikání pomáhá lepšímu zaměření firmy, a také hraje roli při získávání oprávnění k provozování určité činnosti. Co tedy je předmět podnikání a činnosti? Kde musí být uveden? Co o něm říká zákon a jak si správně vybrat předmět podnikání?

Člověk, který se rozhodne založit vlastní firmu, živnost, má povinnost uvést při zakládání předmět svého podnikání. Těch existuje celá řada a souvisí s tím také rozhodnutí, jestli podnikat jako právnická, nebo fyzická osoba. Je tedy dobré vědět co je to právnická a fyzická osoba.

Začínající podnikatelé by měli vědět, kdo je plátce DPH. Také je dobré mít jasno v tom, jestli je lepší podnikat jako OSVČ nebo S.R.O. Při začátku podnikání je nutné se seznámit s předpisy a zákony o zaměstnávání, aby nedošlo k švarcsystému. Co je švarsystém? Dá se říci, že je to je z pohledu pracovního práva nelegální zaměstnávání formou zastření faktického pracovněprávního vztahu jinou smlouvou.

Shrnutí článku

Předmět podnikání je specifická činnost nebo soubor činností, které podnikatelský subjekt vykonává s cílem dosáhnout zisku.

Povinnost uvést předmět podnikání plyne při ohlašování živnosti živnostenskému úřad.

Předmět podnikání a předmět činnosti nejsou jedno a to samé.

Volná živnost je jedna z druhů živností, která se vyznačuje tím, že k ní není potřebná žádná zvláštní odborná způsobilost.

Každý podnikatel se může v průběhu své živnosti rozhodnout pro změnu – jména, změna sídla. rozšíření oboru apod.

Co je předmět podnikání?

Předmět podnikání je specifická činnost nebo soubor činností, které podnikatelský subjekt vykonává s cílem dosáhnout zisku. Jinými slovy, jedná se o oblast, ve které firma působí a poskytuje své produkty nebo služby. Předmět podnikání určuje, na co se podnik zaměřuje a jaké aktivity jsou jeho hlavní náplní.

V právním smyslu je předmět podnikání důležitou součástí zakladatelské dokumentace společnosti (např. společenské smlouvy, zakladatelské listiny) a je zapisován do obchodního rejstříku. Tento zápis je podstatný, protože formálně stanovuje, jaké druhy činností může firma legálně provozovat.

Kromě toho je předmět podnikání veřejně přístupnou informací, což znamená, že zákazníci, obchodní partneři nebo veřejné instituce snadno zjistí, v jakých oblastech firma působí.

Předmět podnikání, předmět činnosti a zákon

Povinnost uvést předmět podnikání plyne při ohlašování živnosti živnostenskému úřadu. Té se věnuje živnostenský zákoník, který se zmiňuje o povinnosti uvést předmět podnikání u právnické i fyzické osoby.

§ 45 hovoří o předmětu podnikání a činnosti následovně: Fyzická osoba i právnická osoba v ohlášení uvede předmět podnikání s vymezením podle odstavce 4, případně další doplňující údaje vztahující se k rozsahu živnostenského oprávnění.

Dále zákon zmiňuje, že ohlašovatel je povinen vymezit předmět podnikání uvedený v ohlášení s dostatečnou určitostí a jednoznačností. U ohlášení živnosti volné ohlašovatel uvede obory činností, které bude v rámci svého podnikání vykonávat.

Předmět podnikání živnosti volné musí být ohlášen v souladu s názvem oboru činnosti uvedeným v příloze č. 4 k tomuto zákonu. Předmět podnikání živnosti řemeslné a vázané musí být ohlášen v souladu s přílohami č. 1 a 2 k tomuto zákonu v úplném nebo částečném rozsahu.

Jestliže ohlašovatel splní všechny zákonné podmínky, mezi které patří například uvedení osobních údajů, adresu sídla firmy, titulu a identifikačního čísla osoby, bylo-li přiděleno, je zapsán do živnostenského rejstříku a je mu zaslán výpis.

Pokud se podnikatel rozhodne požádat o vydání koncese, tedy oprávnění k provozu nějaké činnosti na určitém území, nejčastěji na území nějakého státu, musí podle § 50 uvést předmět podnikání v úplném nebo v částečném rozsahu podle přílohy č. 3.

Důležité je uvést předmět podnikání co nejkonkrétněji.

Předmět podnikání vs. předmět činnosti

I když znějí podobně, předmět podnikání a činnosti nejsou jedno a to samé.

  • Předmět podnikání

se vztahuje k činnostem, které vykonává podnikatelský subjekt, jehož hlavním cílem je dosažení zisku. Termín se obvykle používá ve spojitosti s obchodními společnostmi, živnostníky nebo jinými podnikateli zapsanými v obchodním rejstříku. Jedná se o konkrétní oblast, v níž podnikatel podniká s cílem vytvořit zisk.

  • Naopak předmět činnosti

se týká činností, které vykonávají subjekty, jejichž primárním cílem není dosažení zisku. Typicky se jedná o různé neziskové organizace, jako jsou:

  • spolky
  • nadace
  • ústavy
  • příspěvkové organizace

Předmět činnosti popisuje aktivity, které daná organizace vykonává v rámci naplňování svého poslání nebo cíle. Aktivity zahrnují vzdělávání, charitativní činnost, kulturní aktivity a podobně.

Volná živnost a předmět podnikání

Volná živnost je jedna z druhů živností, která se vyznačuje tím, že k ní není potřebná žádná zvláštní odborná způsobilost. Lze ji provozovat na základě ohlášení libovolnému živnostenskému úřadu. Na základě volné živnosti se může pustit do podnikání každý, kdo splní základní podmínky.

Mezi ně patří:

  • trestní bezúhonnost
  • plná svéprávnost
  • občanství ČR nebo povolení k pobytu

Při zakládání se platí jednorázový poplatek ve výši 1 000 Kč.

Pro volnou živnost se rozhodují například fotografové, návrháři, umělečtí kováři, chovatelé zvířat a další. Volná živnost totiž zahrnuje celkem 80 předmětů podnikání.

Mezi další obory činností volné živnosti patří například:

  • Poskytování služeb pro zemědělství, zahradnictví, rybníkářství, lesnictví a myslivost
  • Chov zvířat a jejich výcvik (s výjimkou živočišné výroby)
  • Výroba potravinářských a škrobárenských výrobků
  • Výroba a zpracování skla
  • Povrchové úpravy a svařování kovů a dalších materiálů
  • Výroba motorových a přípojných vozidel a karoserií
  • Výroba jízdních kol, vozíků pro invalidy a jiných nemotorových dopravních prostředků
  • Výroba a opravy čalounických výrobků
  • Výroba školních a kancelářských potřeb, kromě výrobků z papíru, výroba bižuterie, kartáčnického a konfekčního zboží, deštníků, upomínkových předmětů
  • Údržba motorových vozidel a jejich příslušenství
  • Ubytovací služby
  • Realitní činnost, správa a údržba nemovitostí
  • Překladatelská a tlumočnická činnost
  • Poskytování služeb pro rodinu a domácnost
  • Výroba, obchod a služby jinde nezařazené

Volná živnost představuje snadnou cestu k podnikání, která je přístupná široké veřejnosti. Díky absenci požadavků na odbornou způsobilost a širokému záběru činností je oblíbenou volbou pro mnoho začínajících podnikatelů, kteří chtějí rychle a jednoduše vstoupit do světa podnikání.

Jak změnit předmět podnikání?

Každý podnikatel se může v průběhu své živnosti rozhodnout pro změnu. To zahrnuje změnu jména firmy, kterou není nutné živnostenskému úřadu ohlašovat, dále třeba změnu sídla společnosti, což se musí nahlásit do 15 dnů prostřednictvím změnového listu na živnostenský úřad

V případě, že se podnikatel s volnou živností rozhodne, že se chce věnovat i dalšímu oboru činností, může bezplatně svůj obor činnosti rozšířit a tuto změnu nahlásit úřadům.

V případě řemeslných, vázaných a koncesovaných živností je však postup o něco komplikovanější. Je totiž potřeba založit si novou živnost a zaplatit jednorázový poplatek. Také se budou muset podle zákona splnit podmínky týkající se nového předmětu podnikání, jako je třeba odborná způsobilost.

Volná živnost nabízí 80 oborů činností.

Časté chyby při stanovení předmětu podnikání

Nesprávně definovaný předmět podnikání vede k právním komplikacím, omezuje růst podniku nebo způsobuje problémy při komunikaci s úřady a obchodními partnery.

Častou chybou je příliš úzké vymezení předmětu podnikání. Podnikatel sice definuje svůj předmět podnikání, avšak příliš specificky, kvůli čemuž bude omezován v možnosti rozšiřovat svoje aktivity v budoucnosti. Třeba podnikatel, který předmět podnikání stanoví jako „prodej jízdních kol“, omezí svoje služby o servisní služby nebo prodej souvisejícího příslušenství, pokud nejsou výslovně uvedeny.

Na druhé straně příliš široce definovaný předmět podnikání způsobí nejasnosti a problémy při registraci nebo komunikaci s úřady. Předmět podnikání jako „obchodní činnost“ je příliš obecný a nemusí být dostatečně konkrétní pro účely obchodního rejstříku. Úřady pak mohou požadovat upřesnění, což zdrží proces registrace nebo vede k dodatečným administrativním úkonům.

Další chybou je nezahrnutí všech zamýšlených činností do předmětu podnikání. Podnikatelé mohou zapomenout uvést některé činnosti, které plánují provozovat, což je v budoucnosti omezí.

Dále je nutné věnovat pozor nejasným nebo nesrozumitelným formulacím, které způsobí problémy při interpretaci předmětu podnikání. Pokud je předmět podnikání popsán příliš volně nebo komplikovaně, může to vést k nedorozuměním mezi podnikatelem, úřady a obchodními partnery.

Chyb, které podnikatelé dělají, je ještě více, a proto je dobré poradit se s odborníkem. Stanovení předmětu podnikání vyžaduje pečlivé zvážení a znalost legislativy. Vyvarování chybám zajistí podnikatelům, že rozvoj jejich činnosti bude snadný. Důležité je formulovat předmět podnikání jasně, konkrétně a v souladu se všemi relevantními předpisy.

V čem podnikat?

Vybrat si, v čem bude člověk podnikat, bývá někdy těžké. Jedním z nejlepších způsobů, jak generovat stálý přísun nových nápadů, je přistupovat k nim z co nejvíce různých úhlů pohledu.

Existuje mnoho faktorů, které se musí zvážit při rozhodování, ať už se jedná o zájmy, dovednosti, tržní poptávku, investiční možnosti, nebo dlouhodobé cíle. Zde je několik tipů, jak přijít na to, v čem podnikat.

Inspirace od blízkých

Každý podnikatel by se měl při vymýšlení nových podnikatelských nápadů nejprve zaměřit na vlastní síť rodiny a přátel. Jsou to lidé, kteří danou osobu znají nejlépe a kteří jeho nový podnik s největší pravděpodobností podpoří.

Když se člověk na nápady zeptá svých nejbližších, získá nejen skvělé návrhy, nýbrž také představu o tom, jaký druh podnikání by se hodil pro jeho schopnosti.

Řešení každodenních problémů

Nejlepší podnikatelské nápady vycházejí z řešení problémů, se kterými se každý denně potýká. Pokud člověka v životě něco frustruje, je pravděpodobné, že existuje spousta dalších lidí, kteří to cítí stejně.

Je dobré si sestavit seznam různých problémů, se kterými se člověk setkává při každodenní práci. Jakmile bude mít seznam asi 10 různých problémů, může se pokusit vymyslet 1 až 3 různá řešení, která ještě neexistují.

Když člověk identifikuje tyto problémy a vymyslí jejich řešení, bude na dobré cestě k založení úspěšného podniku.

Člověk by měl podnikat v tom, co ho baví a v čem je lepší než ostatní.

Podnikání v tom, co člověka baví

Pokud člověk nikdy předtím nepostavil model rakety, mnoho nápadů na podnikání v oblasti raketového inženýrství nedostane. Proto je důležité, aby se při vymýšlení podnikatelského nápadu zaměřil na své koníčky a zájmy. Je mnohem snazší (a příjemnější) budovat podnikání na základě něčeho, co člověka baví.

Pokud například někdo miluje pěší turistiku, může si založit půjčovnu turistického vybavení nebo společnost zabývající se turistickými výlety. Pokud ho baví auta, může si založit firmu na čištění aut nebo na restaurování klasických vozů.

Zamyšlení se nad věcmi, které lze dělat snadněji

Problém, na který naráží mnoho podnikatelů, když přemýšlí o novém podnikatelském nápadu, je snaha vytvořit novou, obří věc. Někdy jsou však nejlepšími podnikatelskými nápady ty, které řeší všednější problém.

Skvělým způsobem, jak přijít na nové podnikatelské nápady, je přemýšlet o tom, jak stávající každodenní úkoly usnadnit nebo zefektivnit.

Když chce člověk podnikat v oblasti realit, je třeba možné založit firmu, která pomáhá lidem připravit jejich domovy k prodeji nebo která poskytuje virtuální prohlídky nemovitostí.

Když se člověk zamyslí nad způsoby, jak si usnadnit každodenní úkoly, bude moci přijít se spoustou nových podnikatelských nápadů, které mají potenciál být úspěšné, aniž by musel vynaložit přílišnou námahu.

Stavět na stávajících produktech nebo službách

Pokud se člověk snaží přijít s novými nápady pro podnikání, často pomůže navázat na již existující produkty nebo služby. Člověk nebude pod tlakem vymýšlet něco zcela nového a může se zaměřit na vylepšení toho, co už existuje. Dobré je analyzovat podobné podniky; co dělají dobře? Co lze zlepšit?

Skvělým způsobem je podívat se na současné služby nebo produkty, které již člověk používá, a položit si otázky „Co kdyby?“. Co kdyby tato služba byla dostupná v mém městě? Co kdyby byl tento produkt levnější/kvalitnější/jednodušší na používání?

Vymyslet podnikatelský nápad, dobře ho naplánovat a dotáhnout ho do konce může být obtížná, avšak nakonec skvělá volba. Pokud je člověk motivovaný, organizovaný a cílevědomý, může pro něj být vlastní podnikání tím správným kariérním krokem!

V čem začít podnikat?

Podnikat je možné v široké škále možností, přičemž je nutné sledovat i aktuální poptávku. Jaké jsou nejžádanější možnosti podnikání?

Online podnikání

  • E-commerce: Prodej zboží nebo služeb přes internet je stále na vzestupu. Lidé mohou prodávat vlastní produkty, zkusit dropshipping, nebo se stát affiliate marketérem. E-commerce nabízí široké možnosti, od specializovaných e-shopů až po platformy jako Etsy nebo Amazon.
  • Digitální služby: Odborné znalosti v oblasti marketingu, designu, programování nebo copywritingu lze nabízet online. Populární jsou také online kurzy, koučink, nebo konzultace.
  • Blogování a tvorba obsahu: Talentovaní na psaní, tvorbu videí nebo podcastů si vybudují publikum a následně svůj obsah zpeněží prostřednictvím reklamy, sponzorství nebo prodeje vlastních produktů.

Technologie a inovace

  • Vývoj aplikací: Pokud mají lidé zkušenosti s programováním, vývojem mobilních aplikací nebo softwarů mohou vydělat a vybudovat širokou klientelu.
  • Umělá inteligence a automatizace: AI a automatizace jsou trendy, které mají potenciál změnit mnoho odvětví. Firmy, které zlepší efektivitu a sníží náklady této služby, mají šanci na úspěch.

Služby pro domácnost a firmy

  • Úklidové služby: Úklidové služby pro domácnosti nebo firmy jsou stále žádané. Podnikatelé se mohou specializovat na ekologické úklidové služby, údržbu zahrad, nebo poskytovat pomoc seniorům a zaneprázdněným rodinám.
  • Správa nemovitostí: Pokud mají lidé zájem o reality, mohou se věnovat správě nemovitostí, pronájmu nebo údržbě bytových a nebytových prostor.

Dalšími oblíbenými možnostmi jsou zdraví a wellness, ekologické a udržitelné podnikání či nesmrtelné obory, jimiž jsou gastro a pohostinství či vzdělávání a osobní rozvoj.

Upozornění k CFD: Rozdílové smlouvy jsou komplexní nástroje a v důsledku použití finanční páky jsou spojeny s vysokým rizikem rychlého vzniku finanční ztráty. U 51 až 76 % účtů retailových investorů došlo při obchodování s rozdílovými smlouvami ke vzniku ztráty. Měli byste zvážit, zda rozumíte tomu, jak rozdílové smlouvy fungují, a zda si můžete dovolit vysoké riziko ztráty svých finančních prostředků.

© 2024 Vpenize.cz | Nakódoval Leoš Lang